فهرست مطالب

کابل زمینی فشار ضعیف چیست؟ کابل فشار ضعیف چه کاربردی دارد؟ علاوه بر خطوط هوایی توزیع برق که هر روز با آن‎ها روبرو می‌شویم، جریان برق می‌تواند از طریق کابل‌های زمینی نیز منتقل و توزیع شود. البته این کابل های زمینی مزایا و محدودیت‎های خاص خود را دارند. در این مقاله از وبسایت کابل مسین قصد داریم به بررسی کامل و جامع کابل زمینی فشار ضعیف، کاربرد آن‌ها، انواع کابل‌ها و… بپردازیم. اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید.

کابل زمینی فشار ضعیف - کابل مسین

کابل فشار ضعیف چیست؟

کابل فشار ضعیف با روکش‌هایی از جنس متفاوت و تعداد رشته‌های هادی متغیر ساخته می‌شود. متناسب با نوع عایق و تعداد رشته‌های هادی آن، می‌توان کاربردهای متفاوتی را از این کابل مشاهده کرد. کابل فشار ضعیف می‌تواند قدرتی در حد ولتاژهای ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت را تحمل کند. به همین خاطر از آن در انجام کارهایی مانند تأمین روشنایی و انتقال نیروی محرکه به الکتروموتورها استفاده می‌شود. مس و آلومینیوم و عایقی که بر روی آن‌ها کشیده شده، درون‌ مایه این کابل‌ها را تشکیل می‌دهد. اغلب از مس با درجه خلوص بالا استفاده می‌شود تا ناخالصی باعث فعل‌ و انفعالات ناخواسته در کابل نشود. از هادی کابل‌های فشار ضعیف می‌توان به افشان، تک مفتول، نیمه افشان گرد،، نیمه افشان، سکتور و… اشاره کرد. برای حفظ انعطاف‌ پذیری، هادی‌ها را از رشته‌هایی یکنواخت و به هم تابیده می‌سازند تا دوام و ماندگاری آن‌ها افزایش پیدا کند. می‌توانید کابل فشار ضعیف را در انواع کابل نسوز، مسلح، مقاوم در برابر هیدروکربن‌ها، کم دود و… بیابید. این نوع کابل برای انتقال الکتریسیته در محیط‌هایی با احتمال آتش‌سوزی و احتراق کاربرد دارد.

کابل زمینی فشار ضعیف چیست؟

همانطور که گفتیم شبکه ‎های توزیع برق به دو دسته تقسیم می‌شوند: توزیع برق بصورت زمینی و توزیع برق بصورت هوایی یا سربار. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب و البته کاربردهای مخصوص به خود را دارند. در این مقاله تمرکز بر روی بررسی کابل زمینی فشار ضعیف می‌باشد. اگر می‎خواهید در رابطه با شبکه‌های توزیع برق سربار نیز بدانید می‌توانید به مقاله‌ی “سیم هوایی آلومینیومی و هادی هوایی روکش دار” از وبسایت کابل مسین مراجعه کنید. کابل‌ های زمینی معمولاً در مکان‌هایی مانند مناطق شهری که حق عبور خطوط هوایی در دسترس نیست، در نزدیکی فرودگاه‌ها و سایر مکان‌هایی که ممکن است استفاده از یک خط توزیع برق هوایی جان انسان‌ها را به خطر بیندازد و یا در مکان‌های توریستی استفاده می‌شود. فناوری توزیع برق زمینی اغلب در شهرهای بزرگ با تراکم جمعیت بالا استفاده می‌‎شود. در واقع، هزینه نصب و همچنین تعمیر و نگهداری این مدل توزیع انرژی گران است. گذشته از ظاهر عمومی بهتر و تداخل کمتر با سایر تجهیزات، سیستم توزیع انرژی زمینی دارای مزایایی نظیر افت ولتاژ و احتمال وقوع خطا  کمتر نیز می‌باشد. از سوی دیگر، استفاده از کابل زمینی فشار ضعیف هزینه‌های تولید و نصب بالاتری نیز دارد و از این رو در مکان‎هایی که خطوط هوایی به دلیل محدودیت‌های عملی یا خطرات موجود قابل استفاده نیستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که گفتیم استفاده از کابل زمینی فشار ضعیف زیباتر و همچنین ایمن تر است و خطر آسیب دیدن خط توزیع توسط باد یا سقوط درخت وجود ندارد.

کابل خودنگهدار فشار ضعیف چیست؟

کابل‌های خودنگهدار از انواع سیم و کابل هستند که هادی‌هایی از جنس آلومینیوم دارند و امروزه جایگزین کابل های مسی شده‌اند. کابل‌های خودنگهدار برای انتقال و توزیع نیروی برق در خطوط هوایی مناسب هستند. کابل خودنگهدار اغلب در مسیرهای کم عرض مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های خودنگهدار اغلب دارای عایق مشکی یا خاکستری رنگ هستند.

کابل خودنگهدار فشار ضعیف ساختاری به هم تابیده دارد و غالباً در شبکه توزیع برق از آن استفاده می‌شود. می‌توان این نوع کابل فشار ضعیف تک فاز و سه فاز را براساس تعداد رشته‌های تشکیل دهنده به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • کابل خودنگهدار شش رشته: کابل‌های خودنگهدار فشار ضعیف شش رشته از سه رشته فاز، یک رشته روشنایی معابر، یک رشته نول و یک رشته نگهدارنده تشکیل شده‌اند.
  • کابل خودنگهدار پنج رشته: این نوع کابل فشار ضعیف دارای ۵ رشته به دو دسته زیر تقسیم میشود

 ۱- با مسنجر فولادی به صورت سه رشته فاز، یک رشته نول یا روشنایی معابر و یک رشته نگهدارنده هستند.

 ۲- با مسنجر آلومینیوم آلیاژی به صورت سه رشته فاز، یک رشته روشنایی معابر و یک رشته نول نگهدارنده (نول مسنجر) هستند.

  • کابل خودنگهدار چهار رشته: این نوع کابل فشار ضعیف دارای ۴ رشته به صورت یک رشته فاز، یک رشته روشنایی معابر ، یک رشته نول و یک رشته نگهدارنده هستند.
  • کابل خودنگهدار سه رشته: کابل خودنگهدار ۳ رشته شامل نیز به دو دسته تقسیم میشود

 ۱- با مسنجر فولادی به صورت یک رشته فاز، یک رشته نول یا روشنایی معابر و یک رشته نگهدارنده است.

۲- با مسنجر آلومینیوم آلیاژی به صورت یک رشته فاز، یک رشته روشنایی معابر و یک رشته نول نگهدارنده (نول مسنجر) هستند.

کابل خودنگهدار دو رشته: کابل خودنگهدار فشار ضعیف دو رشته مخصوص کابل سرویس رسانی به مشترکین و تغذیه تک فاز است. این نوع کابل فشار ضعیف شامل یک رشته فاز و یک رشته نول یا روشنایی است.

اجزای کابل زمینی فشار ضعیف

کابل زمینی فشار ضعیف شامل یک هادی است که توسط تعدادی لایه عایق و محافظ برای ایجاد محافظت بیشتر پوشیده شده است. اجزای کابل زمینی فشار ضعیف به تفکیک جزئیات عبارت است از:

هادی

کابل زمینی معمولاً از ۱ یا ۳ هادی (بسته به کاربرد)، تشکیل شده‌ است. در اصل هادی وظیفه‌ی توزیع و انتقال جریان را بر عهده دارد. این هادی‌ها برای کاهش اثر مجاورت در عین حال حفظ انعطاف پذیری کابل استفاده می‌شوند. معمولا این هادی‌ها از مس خالص یا آلومینیوم ساخته می‎شوند.

اگر دوست دارید درباره کابل های آلومینیومی اطلاعاتی به دست آورید اینجا کلیک کنید : کابل آلومینیوم

صفحه رسانا

نواری نیمه رسانا یا لایه اکسترود شده از یک ترکیب نیمه رسانا است. این صفحه معمولا برای حفظ میدان الکتریکی یکنواخت و به حداقل رساندن تنش‎های الکترواستاتیک مورد استفاده قرار می‎گیرد.

عایق

عایق‌ها برای ایجاد مقاومت در برابر استرس الکترواستاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسته به ولتاژ اعمال شده به کابل مورد نظر، از عایق‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد.

کیفیت و نوع متریال مورد استفاده در عایق کابل نقش بسزایی در عملکرد کابل دارد. در نتیجه، انتخاب مواد عایق مناسب برای کابل بسیار مهم است. ویژگی‌هایی که در یک عایق باید به دنبال آن باشید عبارت است از:

  • افت رسانایی کم به دلیل مقاومت عایق بالا
  • استحکام دی الکتریک بالا برای جلوگیری از فروپاشی کابل
  • استحکام مکانیکی عالی برای مقاومت در برابر حمل و نقل صنعتی
  • غیر قابل اشتعال
  • غیر هیگروسکوپی (مقاوم نسبت به رطوبت هوا یا خاک)

XLPE و PVC دو نمونه از معروف‌ترین و کاربردی‌ترین عایق ها هستند که در اینجا قصد داریم به بررسی هر یک از آن‌ها بپردازیم.

مزایای عایق XLPE برای کابل زمینی فشار ضعیف

  • قابل استفاده در شرایط دمایی سخت
  • کاربردهای الکتریکی شامل ولتاژ بالا
  • قرار گرفتن در معرض سایش
  • قرار گرفتن در معرض مایعاتی مانند آب
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خطرناک

مزایای عایق PVC برای کابل زمینی فشار ضعیف

  • عایق مناسب برای کابل های ولتاژ پایین
  • دارای محدوده دمایی بالا
  • دارای مقاومت عایق عالی
  • دارای استحکام دی الکتریک مناسب
  • دارای دوام مکانیکی
کابل زمینی فشار ضعیف - کابل مسین
کابل زمینی فشار ضعیف - کابل مسین

تفاوت عایق XLPE و PVC در کابل زمینی فشار ضعیف

تفاوت اصلی XLPE و PVC این است که XLPE را می توان برای کاربردهایی نظیر قرار گیری در معرض تنش‌های زیاد استفاده کرد.  ساختار این عایق در برابر سایش، کشش و پارگی مقاومت است. از آنجایی که عایق PVC نمی‎تواند فشار زیادی را تحمل کند، فقط برای کاربردهای کم فشار مناسب است.

سایر تفاوت‌های قابل توجه این عایق ها برای کابل زمینی فشار ضعیف عبارتند از:

  • XLPE با محیط زیست سازگارتر است زیرا حاوی کلرید نیست.
  • XLPE می‌تواند دماهای بالا را نیز تحمل کند.

صفحه عایق

لایه‎‌ای از مواد نیمه رسانا که عموماً در کابل‌های MV و HV استفاده می‎شود. این صفحه نیز برای حفظ میدان الکتریکی یکنواخت و به حداقل رساندن تنش‎های الکترواستاتیک مورد استفاده قرار می‎گیرد.

عایق فلزی

از کابل در برابر رطوبت و سایر مواد شیمیایی (اسیدی یا قلیایی) موجود در محیط یا خاک محافظت می‎کند. این لایه معمولاً از آلومینیوم یا سرب ساخته شده است. همچنین این لایه مسیری را برای عبور جریان‎های خطا و نشتی فراهم می‌کند دور این عایق فلزی عایق درجه پایینی مانند جوت یا هسین قرار دارد که از غلاف فلزی در برابر خوردگی و آسیب مکانیکی محافظت می‎کند.

آرمور

این لایه حفاظت مکانیکی را در برابر تنش‎های مختلفی که کابل ممکن است در طول نصب و عمر عملیاتی خود در معرض آن قرار گیرد، فراهم می‎‌کند. آمور معمولاً یک نوار فولادی است. در نهایت یک لایه دیگری از عایق درجه پایین مانند جوت یا هسین یا یک ترکیب ترموپلاستیک مانند PVC دوباره برای محافظت از فولاد در برابر آلاینده ها و عوامل جوی بر روی کابل قرار می‌گیرد.

انواع کابل زمینی فشار ضعیف

طبقه بندی کابل های زمینی را می‌توان بر اساس چندین معیار انجام داد. هنگام طبقه بندی جنبه‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود که عبارتند از:

  • طبقه بندی بر اساس تعداد هادی‌ها در کابل
  • رتبه بندی ولتاژ کابل
  • ساخت کابل
  • نوع و ضخامت عایق مورد استفاده
  • نحوه‌ی نصب و اجرای کابل‌ها
  • کابل تک هسته‎‌ای
  • کابل سه هسته‎‌ای
کابل زمینی فشار ضعیف - کابل مسین
کابل زمینی فشار ضعیف - کابل مسین

مزایای استفاده از کابل زمینی فشار ضعیف 

  • مناسب برای مناطق شهری شلوغ که نصب خطوط هوایی ممکن است دشوار و یا حتی غیرممکن باشد.
  • این نوع کابل کشی نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارد.
  • افت ولتاژ کم است.
  • احتمال خطا کمتر است.
  • در اثر لرزش، باد، تصادف و… مستعد لرزش و حتی اتصال کوتاه شدن نیست (قطع شدن).
  • دزدیدن این کابل‌ها آسان نیست به همین دلیل از نظر مالی بصرفه است.
  • هیچ خطری برای حیات وحش یا هواپیماهای با ارتفاع پرواز کم ندارد.

اگر دغدغه کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع سیم وکابل را دارید اینجا کلیک کنید ⬅️ سیم و کابل

خرید کابل زمینی فشار ضعیف از کابل مسین

در این مقاله از وبلاگ کابل مسین، به بررسی کامل و جامع کابل زمینی فشار ضعیف و کابل فشار ضعیف پرداختیم. شما می‌توانید با اطمینان کامل بهترین کابل زمینی را با کمترین قیمت‌‎، بالاترین میزان کیفیت و مطابق با استانداردهای بین المللی، از شرکت کابل مسین بخواهید. شما می‌توانید انواع کابل برق و سیم برق مورد نیاز برای پروژه‌هایتان را از شرکت کابل مسین تهیه کنید. شرکت کابل مسین (سهامی خاص) با بکار گیری تجربه علمی و عملی بیش از ربع قرن در صنعت کابل سازی فعالیت داشته و یکی از وارد کنندگان و توزیع کنندگان مطرح مس و آلومینیوم کشور می باشد. شرکت کابل مسین دارای دفتر مرکزی در تهران، شعبه مرکزی فروشگاه در لاله زار جنوبی و کارخانه در محمد شهر کرج می‌باشد که از نظر بعد مسافت یکی از نزدیکترین تولید کنندگان سیم و کابل به تهران می باشد. شرکت کابل مسین تولیدات خود را بر پایه ی تامین نیاز داخلی و خارجی انواع سیم و کابل‌های برق، کابل‌های جوش، کابل مسلح، نوار مسی، ابزار دقیق، کابل‌های کنستانتریک، کابل‌های ضدحریق و کم دود و… قرار داده است. شما می‎توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی پیش از خرید از طریق شماره تلفن‌های ۰۲۱۲۲۲۲۸۱۸۶ (دفتر مرکزی)، ۰۲۶۳۶۳۰۴۲۶۶ (فروش درب کارخانه) و ۰۲۱۳۳۹۷۴۴۰۹ (شعبه مرکزی فروش)، با کارشناسان و متخصصان کابل مسین در تماس باشید. 

مشاوره و پاسخگویی در سریع‌ترین زمان ممکن

برای اطلاع از قیمت‌های دقیق و به‌روز و مشاوره تخصصی با کارشناسان شرکت کابل مسین در واتساپ، روبیکا، سروش یا ایتا به شماره ۰۹۱۰۷۵۸۷۱۳۲ در ارتباط باشید.

سوالات متداول کابل زمینی فشار ضعیف

طبقه بندی کابل های زمینی را می‌توان بر اساس چندین معیار انجام داد. هنگام طبقه بندی جنبه‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود که عبارتند از:

  • طبقه بندی بر اساس تعداد هادی‌ها در کابل
  • رتبه بندی ولتاژ کابل
  • ساخت کابل
  • نوع و ضخامت عایق مورد استفاده
  • نحوه‌ی نصب و اجرای کابل‌ها
  • کابل تک هسته‎‌ای
  • کابل سه هسته‎‌ای
  • مناسب برای مناطق شهری شلوغ که نصب خطوط هوایی ممکن است دشوار و یا حتی غیرممکن باشد.
  • این نوع کابل کشی نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارد.
  • افت ولتاژ کم است.
  • احتمال خطا کمتر است.
  • در اثر لرزش، باد، تصادف و… مستعد لرزش و حتی اتصال کوتاه شدن نیست (قطع شدن).
  • دزدیدن این کابل‌ها آسان نیست به همین دلیل از نظر مالی بصرفه است.
  • هیچ خطری برای حیات وحش یا هواپیماهای با ارتفاع پرواز کم ندارد.
  • عایق مناسب برای کابل های ولتاژ پایین
  • دارای محدوده دمایی بالا
  • دارای مقاومت عایق عالی
  • دارای استحکام دی الکتریک مناسب
  • دارای دوام مکانیکی