فهرست مطالب

هنگام خرید سیم و کابل برق همواره با انتخاب‌های گوناگونی نظیر سیم هسته جامد، کابل افشان، سیم افشان و… روبرو می‌شویم. انتخاب نوع سیم / کابل بسیار مهم و حائز اهمیت است و در برخی از مواقع ممکن است تنها فقط انتخاب سیم منجر به موفقیت یا شکست پروژه‌ی شما شود. بطور کلی انتخاب بین انواع سیم‌ها به عوامل مختلفی از جمله نوع کاربرد و محیط پروژه بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی کابل افشان و سیم افشان، انواع آن‌ها و کاربردهای آن‌ها بپردازیم.

کابل افشان - کابل مسین
کابل افشان - کابل مسین
کابل افشان - کابل مسین

کابل افشان چیست؟

آیا تا بحال هنگام خرید سیم و کابل میان انبوهی از انتخاب‌ها گیر افتاده‌اید؟ در اینجا قصد داریم به بررسی یکی از انواع کابل‎‌ها یعنی کابل افشان بپردازیم و دقیقا بگوییم کابل افشان چیست و تفاوت آن با کابل‌های هسته جامد چه می‌باشد. برای شروع بهتر است در رابطه با بزرگترین تفاوت بین یک کابل هسته جامد و یک کابل افشان، یعنی نحوه طراحی آن‎ها بپردازیم. یک کابل هسته جامد از یک سیم مسی ضخیم تشکیل شده است در حالی که کابل های افشان دارای چند سیم مسی کوچک هستند که به هم پیچیده شده و یک هادی واحد را تشکیل می‎‌دهند. این تفاوت‎های طراحی باعث می‎شود که این دو نوع کابل مختلف در محیط‎های مشابه عملکرد متفاوتی داشته باشند و هر کدام از آن‎ها در مکان‌های خاصی کاربرد داشته باشند. کابل‌های هسته جامد نسبت به کابل های افشان سفت‌تر و بدون انعطاف‌‎تر هستند و به همین دلیل می‌توان آن‌ها را به راحتی از دیوارها عبور داد و در هنگام ضربه و سایش دوام بیشتری دارند. همچنین این ویژگی کابل‌های هسته جامد باعث می‎شود که شروع و پایان سیم‌ها (مسافت طی شده توسط سیم) دقیق‌‎تر قابل محاسبه باشد. با این حال میزان سختی زیاد کابل‌های هسته جامد باعث می‌شود که حمل و نقل آن‌ها سخت‌تر باشد. کابل هسته جامد بهتر از سیم افشان‌ها در برابر خوردگی مقاومت می‎کند، که این امر آن‌ها را برای نصب در فضای باز ایده آل می‌سازد. کابل های افشان بسیار انعطاف‌پذیرتر از کابل‌های هسته جامد هستند که این ویژگی بسیار مهم، آن‌ها را برای نصب‌ در فواصل کوتاه‌تر مانند ایستگاه‌های کاری و جایی که ممکن است نیاز به جابجایی زیاد کابل‌ها داشته باشند، مناسب‌تر می‌سازد. تولید و پردازش کابل‌ افشان از سایر کابل‌‎ها سخت‎‌تر و زمانبرتر است به همین دلیل طبیعی است که از کابل‌‎های دیگر کمی گرانتر باشد. انتخاب میان کابل افشان یا کابل هسته جامد بطور مستقیم به پروژه و محیط کاری شما بستگی دارد. اینکه دقیقا شما به چه چیزی نیاز دارید، می‌تواند در انتخاب نوع کابل مستقیما تاثیر گذار باشد. در ادامه نکات بیشتر از کابل افشان و سیم افشان را بطور تخصصی بررسی می‌کنیم که این امر انتخاب و تحلیل را برای شما راحت‌تر می‌کند. پس در ادامه‎ی این مقاله با ما همراه باشید.

همچنین اگر میخواهید اطلاعات خود را درباره انواع کابل‌های آلومینیومی بیشتر کنید اینجا کلیک کنید: کابل‌های آلومینیومی

انواع کابل افشان

مانند تمامی سیم‌ها و کابل‌ها کابل افشان انواع مختلفی دارند که برخی از آن‎ها عبارتند از:

کابل نیمه افشان

یک کابل افشان متحدالمرکز شامل یک سیم یا هسته مرکزی است که توسط یک یا چند لایه سیم مارپیچی احاطه شده است. بطور معمول هر لایه بعد از لایه اول شش سیم بیشتر از لایه قبلی دارد و تا لایه‌های بعدی نیز به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند.

کابل افشان دسته‎ای

کابل افشان دسته‎ای به مجموعه‌ای از رشته‌ها اطلاق می‌شود که بدون توجه به آرایش هندسی در یک جهت به هم پیچیده شده‌اند.

کابل افشان طنابی

کابل افشان طنابی یک رسانای رشته‌ای متحدالمرکز است که هر یک از رشته‌های اجزای آن، خود نیز رشته‌ای هستند.

کابل افشان سگمنتال

کابل افشان سگمنتال یک هادی گرد و رشته‎‌ای است که از سه یا چهار بخش تشکیل شده است که کمی با فاصله از یکدیگر عایق شده‎اند. این ساختار دارای مزیت مقاومت کمتر AC به دلیل افزایش سطح و اثر است.

کابل افشان حلقه‌ای

کابل افشان حلقه‌ای یک هادی گرد و رشته‎ای است که رشته‎‎های آن در اطراف یک هسته قرار گرفته‎اند. معمولاً این هسته به طور کامل از مواد نارسانا ساخته می‎شود.

کابل افشان فشرده (کامپکت)

کابل افشان فشرده یک هادی گرد است که تمام لایه‎ها در یک جهت رشته شده و به شکل ایده‎آل و از پیش تعیین شده قرار گرفته‌‎اند. در نهایت این کابل هیچ فاصله یا فضای هوایی ندارد که این خود منجر به قطر کمتر این کابل می‎شود.

کابل افشان - کابل مسین
کابل افشان - کابل مسین

سیم افشان چیست؟

سیم افشان یکی از انواع سیم‌های کاربردی موجود در بازار می‌باشد که هسته‌ی آن از چندین سیم مجزا ساخته شده است. این سیم‌ها با یک آرایش خاص به هم پیوسته و بافته شده‌اند و سپس در داخل یک غلاف قرار می‏‎گیرند. بر خلاف سیم‌های هسته جامد، سیم های افشان‌ از انعطاف پذیری بیشتری برخوردارند و در برابر خمش مقاومت بیشتری دارند. معمولا این مدل سیم‌ها در مواردی نظیر استفاده در کابل‌های ماوس کامپیوتر، کابل‌های الکترود جوشکاری، سیم‌های خط  AC و… استفاده می‌شود. در اغلب مواقع این مهندس برق یا برق کار است که باید بین انواع مدل‌های سیم بسته به شرایط پروژه، بهترین‌ها را انتخاب کند. اگر بخواهیم به تعریف سیم افشان بپردازیم بهتر است تفاوت سیم افشان و هسته جامد را بررسی کنیم. زیرا برای انتخاب درست در مورد استفاده از سیم افشان یا هسته جامد، درک تفاوت بین این دو مهم است. سیم افشان همانطور که از نام آن پیداست، از چندین رشته سیم‎های نازک مجزا ساخته شده است که به یکدیگر (مانند یک طناب) بافته شده‎اند تا یک هادی واحد را تشکیل دهند. ضخامت هر رشته، بستگی به گیج سیم افشان دارد. سیم هسته جامد از یک هسته یکپارچه و جامد بصورت پیوسته ساخته شده است. مهمترین تفاوت سیم افشان و هسته جامد عملکرد آن‌هاست. از آنجایی که هادی‌های گیج بالاتر (نازک‎تر) نسبت به هادی‎‌های گیج پایین‌تر (ضخیم‎تر) تلفات بیشتری دارند، سیم افشانها ۲۰ تا ۵۰ درصد تضعیف بیشتری نسبت به هادی‌های هسته جامد دارند. تفاوت دیگر بین سیم افشان و سیم هسته جامد، تفاوت در انعطاف پذیری این دو مدل سیم است. سیم های هسته جامد انعطاف کمتری دارند، در حالی که سیم افشان انعطاف پذیری بیشتری دارد. سیم هسته جامد در صورت خم شدن مکرر ممکن است بشکند با این حال همتای رشته‌ای آن در برابر خم شدن انعطاف‌پذیرتر است.

تفاوت سیم افشان با دیگر سیم های معمولی در چیست؟

مقایسه سیم افشان با سیم هسته جامد شامل بررسی مزایا و معایب دو نوع سیم بسیار متفاوت است. استفاده از هر یک از سیم‌ها به الزامات پروژه مستقیما بستگی دارد. در ابتدا شما باید الزامات برنامه خود را برای مقاومت در برابر آب و هوا، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر شکافتن یا قطع شدن مشخص کنید. سپس، سیمی را انتخاب کنید که بتواند بیشترین نیازهای شما را برآورده کند.

تفاوت ظرفیت جریان سیم: سیم هسته جامد ضخیم‎تر است، که به معنی سطح کمتری از اتلاف است. سیم‌های نازک‌تر موجود در سیم افشان حاوی شکاف‌های هوا و مساحت سطح بیشتری با رشته‌های جداگانه هستند که به اتلاف بیشتر منجر می‌شود

مسیریابی: سیم های افشان انعطاف‌پذیری و خمش‌پذیری فوق‌العاده‌ای دارند و مسیریابی آن‎ها در اطراف موانع نسبت به سیم‌های هسته جامد بسیار آسان‌تر است.

انعطاف پذیری: سیم های افشان انعطاف پذیرتر هستند و می‌توانند لرزش و خمش بیشتری را بدون شکستگی حفظ کنند. سیم‎های هسته جامد ممکن است به تعویض مکرر بیشتری نسبت به سیم های افشان در کاربردهایی با حرکت یا لرزش قابل توجه نیاز داشته باشند.

قیمت: هزینه‎های تولید سیم هسته جامد بسیار کمتر از سیم افشان است که این امر باعث می‎شود سیم هسته جامد انتخابی مقرون به صرفه‎تر باشد.

سهولت در ساخت: ماهیت تک هسته‎ای سیم هسته جامد، ساخت آن را بسیار ساده‎تر می‎کند. سیم های افشان به فرآیندهای ساخت پیچیده‎تری نیاز دارند تا سیم‎های نازک‎تر را به هم بپیچانند.

فاصله: برای کارکرد در فواصل طولانی‌تر، سیم‌های هسته جامد انتخاب بهتری هستند، زیرا از اتلاف جریان کمتری برخوردارند. در مقابل سیم های افشان در فواصل کوتاه‎‏‎تر عملکرد بهتری دارند.

از آنجایی که سیم های افشان انعطاف پذیرتر هستند برای استفاده در وسایل الکترونیکی یا در مکان‎های فشرده‎‌تر بسیار مناسب هستند. به راحتی می‎توان سیم های افشان را خم کرد و  یا به شکل‌های پیچیده‌تر درآورد. سیم افشان نسبت به سیم هسته جامد چکش خوارتر است به همین دلیل به سختی شکافته یا قطع شود. سیم افشان اغلب برای کاربردهای داخلی مانند دستگاه‎های الکترونیکی، بردهای مدار و سیم‎های بلندگو استفاده می‎شود. سیم های افشان عمدتاً برای کاربردهای داخلی استفاده می‎شوند. مزایای سیم افشان نسبت به سیم هسته جامد این است که سیم افشان برای خم شدن و پیچ خوردن ساخته می‌شود. سیم‌های انعطاف‌پذیر و چکش‌خوار راه‌حلی ارجح برای اتصال قطعات الکترونیکی در فضاهای سخت یا کوچک مانند مجموعه‌های الکترومکانیکی و بردهای مدار هستند. مس به دلیل استحکام کششی، رسانایی الکتریکی، مقاومت در برابر خوردگی و خزش، دوام، طول عمر، نصب و لحیم کاری آسان و رسانایی حرارتی، به فلزی ایده آل برای سیم کشی برق تبدیل می شود. سیم افشان ترکیبی از سیم‌های مسی به هم تابیده شده است که در تجهیزاتی که با ارتعاشات و حرکت‌های زیادی مواجه هستند، مناسب‌ترین کاربرد را دارند.

سیم افشان - کابل مسین

آشنایی با انواع سیم افشان

همانطور ک در ابتدای این مقاله نیز ذکر کردیم همانطور که رشته‌های کوچک متعدد سیم در کنار هم قرار می‌گیرند تا یک رسانای انعطاف‌پذیر بسازند، رشته‌ها را می‌توان در انواع الگوهای متقارن مرتب کرد تا استانداردهای طراحی را برآورده کند. برخی از انواع سیم های افشان عبارتند از:

سیم های افشان هم‌مرکز

چیدمان هم مرکز یکی از چیدمان‌های رایج سیم های افشان است. این چیدمان به نحوی است که یک سیم رسانا در مرکز قرار دارد که این رسانای مرکزی توسط یک یا چند پوشش سیمی که به صورت مارپیچ چیده شده‎اند، محصور شده است. در این چیدمان هادی‎ها به صورت دایره‎های متحدالمرکز سازماندهی شده‎اند که هر لایه بعد از لایه اول از شش سیم بیشتر از لایه قبلی تشکیل شده است. در الگوی هم مرکز سیم‎ها به‎طور محکم در کنار هم قرار می‎گیرند تا فرم سیم را حفظ کنند و به افزایش رسانایی کمک کنند.

سیم های افشان دسته‌ای

تقریبا می‌توان گفت این چیدمان، هندسه دقیقی ندارد. در چیدمان دسته‌ای رشته‌ها به‎صورت دسته‎ای و تعدادی در یک جهت مشابه کنار هم قرار گرفته‎اند. در نهایت سیم‎ها به طور محکم به هم پیچیده می‎شود تا اطمینان حاصل شود که آن‎ها به‎طور یکنواخت بسته می‎شوند و خلائی در میان نیست.

سیم افشان بافته شده

متداول‎ترین هادی که برای سیم بافته استفاده می‌‎شود، مس قلع اندود و مس با روکش نقره است. مواد دیگری که می توان استفاده کرد عبارتند از: مس نیکل اندود، مس با روکش طلا، نقره خالص، نیکل خالص و آلیاژهای طلا.

سیم های افشان فشرده

سیم رسانای رشته‎ای فشرده اغلب در جاهایی که به قطر کمتر نیاز است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکات مهم در خرید سیم افشان چیست؟

سیم های افشان به دلیل خاصیت ضد تداخل، فاصله انتقال زیاد، سهولت سیم کشی و … طور گسترده‏ای در چندین کاربرد مورد استفاده قرار می‏گیرند. از سیم های افشان برای سیم کشی بردهای مدار، هدفون، کابل‎های ماوس کامپیوتر، کابل‎های کنترل کننده و ابزار آلات موسیقی استفاده می‌شود. انعطاف‌پذیری و سهولت استفاده از سیم افشان یکی از دلایل اصلی یافتن آن‎ها در اکثر پروژه‌های مسکونی است.

مرکز یک سیم افشان از یک ماده رسانای ارتجاعی ساخته شده است که به استحکام کششی بالای آن کمک می‎کند. .سیم‌هایی که در اطراف سیم مرکزی قرار می‌گیرند نیز به بهبود رسانایی و انعطاف پذیری بیشتر کمک می‌کنند.

موارد زیر برخی از حقایق شناخته شده در مورد سیم های افشان است:

  • سیم افشان بسیار انعطاف پذیر است. به راحتی می‎توان آن را کویل کرد، بسته‎بندی کرد و در مسافت‎های طولانی حمل کرد.
  • انعطاف پذیری هر سیم افشان با افزایش تعداد رشته‎ها افزایش می‎یابد.
  • سیم های افشان با پیچاندن رشته‎ها به یکدیگر در چندین لایه تشکیل می‎شوند.
  • هر کدام از انوع سیم های افشان ویژگی، قطر، سایز، رسانایی و… خاص خود را دارند و شما می‌توانید با توجه به پروژه و فاکتورهای مورد نیازتان، یکی از انواع آن‌ها را انتخاب کنید.
سیم افشان - کابل مسین

کاربرد کابل افشان

 

کابل‌های افشان دارای انواع متنوعی بوده و هر یک از این انواع از کاربردهای مختلفی برخوردار هستند. این نوع کابل محصولی بسیار مناسب برای انواع پروژه‌های موقت و همین‌طور پروژه­‌های دائم است. در زیر به برخی از مهم‌ترین کاربردهای کابل افشان اشاره می­کنیم:

کابل افشان در صنعت ساختمانی

شاید بتوان گفت که اساسی‌ترین و اصلی ترین کاربرد کابل افشان در صنعت ساختمانی است. کابل افشان جهت سیم‌کشی داخلی ساختمان‌ها و برای تأسیسات برقی بکار می‎‌رود. استفاده از کابل افشان در انواع پروژه‌های ساختمانی (اداری، تجاری، مسکونی) کاربرد دارد. به همین دلیل استفاده درست و انتخاب صحیح کابل مناسب برای هر پروژه متفاوت تأثیر چشمگیری، هم در مورد ایمنی بعد از نصب و هم بالاتر بردن کارایی و عملکرد سیم‌کشی دارد. در واقع کابل‌های افشان بهترین گزینه برای سیستم کابل‌کشی برق اصلی ساختمان و توزیع آن به شبکه‌های مجزای توزیع برق در ساختمان است.

 

کابل افشان در صنایع آبی

 یکی از کاربردهای کابل افشان که بسیاری از پیمانکاران از آن برای این منظور استفاده می­کنند بهره گیری از آن برای پمپ آب می­باشد. چرا که برای سیم‌کشی پمپ آب نمی‌توان از هر نوع کابلی استفاده کرد. علت آن این است که پمپ آب دارای فشار هیدرواستاتیک است و فشار بالای پمپ در اغلب موارد منجر به نفوذ آب به درون کابل خواهد شد. این فشار قدرت بالایی دارد و باعث ایجاد منافذی در سطح عایق کابل می­شود. در واقع نفوذ آب که دارای املاح معدنی است در پیرامون کابل منجر به ایجاد آسیب‌های بسیار شدید و به وجود آوردن اتصالات در تجهیزات همراه آن می­شود. در اینجاست که اگر از کابل‌های معمولی استفاده شود پایداری و استحکام کابل پایین می‌آید و در نهایت باعث کاهش سطح کارایی آن می­شود. در عوض استفاده نمودن از کابل افشان  برای پمپ‌های آن می‌تواند کارایی خود را نشان دهد و با مقاومت بالای خود در برابر شرایط پرفشار هیدرواستاتیکی ما را از عدم نفوذ آب به درون ساختار کابل مطمئن کند.

 

کابل افشان در صنایع سنگین

 در بیشتر صنایع و نیروگاه‌ها استفاده از کابل افشان از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زمانی که در صنایع نیروگاهی انتقال برق جریان قوی نیاز اصلی پروژه است، استفاده از کابل افشان می‌تواند از مداخلات سیگنالی ممانعت به عمل ‌آورده و باعث رفع نمودن نیازهای عملکردی نیروگاه‌ها شود. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های استفاده از کابل افشان در صنایع برق و نیروگاهی عبارتند از: کاستن از احتمال بروز برق‌گرفتگی، کاستن از احتمال بروز آتش‌سوزی، استحکام بسیار بالای کابل افشان در برابر شرایط مختلف جوی نامناسب نظیر سرما، گرما، رطوبت، استحکام و پایداری بالای کابل افشان در مقابل ضربه و پارگی و… .

قیمت کابل افشان به چه عواملی بستگی دارد؟

مانند تمامی سیم‌ها و کابل‎ها با تکنولوژی‌های مختلف، قیمت کابل افشان نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت سیم و کابل، قیمت هادی کابل است. از آن‌جایی که در اکثر موارد هادی کابل افشان از مس ساخته شده است، قیمت کابل افشان نیز تحت تاثیر قیمت مس می‌باشد. هر چه قیمت مس بیشتر باشد، بالطبع قیمت کابل افشان نیز افزایش می‌یابد. به همین دلیل بهتر است قبل از خرید کابل افشان، از قیمت مس در بازار مطلع شوید و نوسانات بازار را نیز در نظر بگیرد. یکی از موارد دیگر که مستقیما بر قیمت کابل و سیم تاثیر گذار است، تکنولوژی ساخت آن‌هاست. کابل های افشان، کابل‌های پیچیده‎ای هستند که پروسه‌‎ی ساخت سخت‌تر و طولانی‌‎تری دارند. به همین دلیل قیمت کابل افشان‎ها از سایر کابل‌های موجود در بازار نظیر کابل هسته جامد، بالاتر است. زیرا هم ساخت آن زحمت بیشتری دارد و هم زمان بیشتری برای طراحی و پردازش آن مورد نیاز است. در برخی از انواع کابل های افشان هر هسته به تنهایی عایق می‌شود و در نهایت تمامی این هسته‌ها در کنار یکدیگر عایق می‌شوند. این امر سبب شده تا عایق بیشتری در کابل های افشان مورد استفاده قرار بگیرد. به همین دلیل افزایش میزان عایق در کابل های افشان موجب افزایش قیمت کابل‌ها می‌شود.

سیم افشان - کابل افشان - کابل مسین
سیم افشان - کابل افشان - کابل مسین

خرید سیم و کابل افشان از کابل مسین

در این مقاله از وبسایت کابل مسین به بررسی کامل و جامع سیم افشان و کابل افشان پرداخیتم و توضیح دادیم که انواع کابل و سیم افشان چیست و تفاوت آن‎ها با کابل‌ها و سیم‌ها معمولی (هسته جامد) در چیست. شما می‌توانید انواع کابل برق و سیم برق مورد نیاز برای پروژه‌هایتان از جمله سیم افشان و کابل افشان را از شرکت کابل مسین تهیه کنید. شرکت کابل مسین (سهامی خاص) با بکار گیری تجربه علمی و عملی بیش از ربع قرن در صنعت کابل سازی فعالیت داشته و یکی از وارد کنندگان و توزیع کنندگان مطرح مس و آلومینیوم کشور می باشد. شرکت کابل مسین دارای دفتر مرکزی در تهران، شعبه مرکزی فروشگاه در لاله زار جنوبی و کارخانه در محمد شهر کرج می‌باشد که از نظر بعد مسافت یکی از نزدیکترین تولید کنندگان سیم و کابل به تهران می باشد. شرکت کابل مسین تولیدات خود را بر پایه ی تامین نیاز داخلی و خارجی انواع سیم و کابل‌های برق، کابل‌های جوش، کابل مسلح، نوار مسی، ابزار دقیق، کابل‌های کنستانتریک، کابل‌های ضدحریق و کم دود و… قرار داده است. شما می‎توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی پیش از خرید از طریق شماره تلفن‌های ۰۲۱۲۲۲۲۸۱۸۶ (دفتر مرکزی)، ۰۲۶۳۶۳۰۴۲۶۶ (فروش درب کارخانه) و ۰۲۱۳۳۹۷۴۴۰۹ (شعبه مرکزی فروش)، با کارشناسان و متخصصان کابل مسین در تماس باشید. 

مشاوره و پاسخگویی در سریع‌ترین زمان ممکن

برای اطلاع از قیمت‌های دقیق و به‌روز و مشاوره تخصصی با کارشناسان شرکت کابل مسین، در واتساپ با شماره ۰۹۱۰۷۵۸۷۱۳۲ در ارتباط باشید.

سوالات متداول کابل افشان و سیم افشان

کابل افشان یا کابل انعطاف‌پذیر از دو یا تعداد بیشتری رشته سیم به‌ هم‌ پیچیده شده تولید می­ شود. قسمت رسانای کابل افشان عموماً از فلز بسیار رسانای مس ساخته‌شده و عایقی که برای محافظت از قسمت لخت کابل استفاده می‌شود از جنس PVC یا پلیمر PVC/D یا PVC/A می­ باشد.

  • استفاده از کابل‌های افشان در مکان‌های خشک و یا مکان‌های مرطوب بسیار مؤثر می­باشد.
  • دارای پایداری و استحکام بالایی در برابر انواع خمیدگی و پیچ‌خوردگی است.
  • مقاومت کابل‌های افشان در مقایسه با سایر کابل‌ها بالاتر است و به‌آسانی دچار شکستگی نمی­شود.
  • یکی از ویژگی‌های کیفی کابل افشان این است که در برابر آتش خود خاموش شونده می‌باشد و به‌ آسانی آتش نمی­گیرد.
  • تنوع در سایز و اندازه و البته تعداد رشته سیم یکی از مزیت‌های دیگر آن است.
  • درجه رسانایی آن در مقایسه با سایر کابل‌ها بیشتر است.
  • این کابل همچنین جهت کاربردهایی چون نقل‌ و انتقال اطلاعات و داده‌ها بسیار مناسب است.
  • از کابل‌های افشان می­توان به‌ عنوان کابل‌هایی جهت انتقال سیگنال‌های تصویری، صوتی و رادیویی استفاده کرد.
  • همچنین کابل افشان امکان انتقال سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال را نیز دارد.

از کابل افشان سبک جهت استفاده در وسیله‌های برقی، لوازم‌خانگی و همچنین ماشین‌آلات که دو شاخه‌ آن ها به‌طور ثابت متصل به کابل است مورد استفاده قرار می ­گیرد. نکته مهم در مورد رسانای کابل سبک این است که جنس این رسانا از مس آنیل شده می­باشد.