فهرست مطالب




کابل برق سکتور در میان کابل‌های قدرت در گروه “مس آنیل شده یک مفتولی” و در گروه “کابل‌های انعطاف‌پذیر” و “کابل افشان” قرار می‌گیرد. دلیل نام‌گذاری این کابل به کابل برق سکتور Sector Shaped cable  این است که هر رشته سیم آن (یا هر کدام از هادی‌های مجزای آن) یک قسمت یا یک سکتور از ساختار دایره‌ای شکل آن را می‌سازند. عموماً سطح مقطع این نوع کابل‌ها به شکل مثلث است و هر کدام از آن­ها یک قطع از ساختار دایره‌ای شکل را می­سازند. برای مثال کابل‌های برقی که دارای ۴ سکتور هستند، هر کدام از مقاطع ۹۰ درجه بوده و از لحاظ هندسی یک‌ چهارم دایره (یک ربع دایره) را می­سازند.

کابل برق سکتور - کابل مسین

چرا کابل برق را به شکل سکتور می‌سازند؟

مهم‌ترین دلیل ساختن هادی‌های برق به شکل سکتور، کاستن از قطر اصلی کابل است.  چنانچه در مقاطع بالاتر رشته‌های کابل به شکل دایره‌ای تولید شوند میانشان فضای خالی زیاد می­شود و به همین جهت باعث بالاتر رفتن قطر نهایی کابل می­شود. وقتی‌که هادی این نوع کابل را به شکل سکتور طراحی می­کنند دیگر این فضای مرده بوجود نخواهد آمد. عموماً هادی کابل برق‌هایی که دارای سطح مقطع بالای ۵۰ میلی‌متر هستند و در کابل‌های چند رشته‌ای با فشار ضعیف تولید می‌گردند؛ بدین شکل، یعنی به شکل سکتور طراحی و تولید می­گردند. 

آشنایی با انواع کابل برق سکتور

توجه به برخی از فاکتورها برای آشنایی با انواع کابل برق سکتور ضرورت دارد. ما در اینجا مهم‌ترینِ این فاکتورها را می‌آوریم:

  • جنس هادی: آلومینیومی بودن یا مسی بودن جنس هادی سکتور
  • داشتن و یا نداشتن زره(آرمر) در درون کابل
  • اندازه و سایز کابل: (۱۶+۳۵*۳) – (۲۵+۵۰*۳) – (۳۵+۷۰*۳) – (۵۰+۹۵*۳) – (۷۰+۱۲۰*۳) – (۷۰+۱۵۰*۳) – (۹۵+۱۸۵*۳) – (۱۲۰+۲۴۰*۳) – (۱۵۰+۳۰۰*۳) – (۱۸۵*۴) – (۱۵۰*۴) – (۱۲۰*۴) – (۹۵*۴) – (۷۰*۴) – (۵۰*۴) – (۳۵*۴)
  • کلاس هادی: دو نوع هادی که‌ یکی از آن‌ها هادی‌های دارای چندین مفتول هستند که به‌صورت تابیده‌ شده طراحی‌ شده‌اند و با نام اختصاری SM شناخته می­شوند و هادی‌های یک مفتولی مثلثی شکل که با نام اختصاری SE شناخته می­شوند.
  • نوع عایق هادی: دو نوع عایق PVC و عایق XLPE برای کابل‌های سکتور وجود دارد.
  • چنانچه بر روی عایق کابل حرف SM درج‌شده باشد به این معناست که همه رشته‌های آن سکتور هستند اما اگر حروف SM/RM درج‌شده باشد به این معناست که فقط رشته‌های فاز سکتور بوده و رشته‌های نول گرد هستند.
کابل برق سکتور - کابل مسین
کابل برق سکتور - کابل مسین

لیست قیمت کابل برق سکتور

تعیین قیمت کابل سکتور از یک سری فاکتورها برخوردار است که درواقع همان فاکتورهای موجود در انتخاب کابل برق است. در اینجا ما به مهم‌ترین مواردی اشاره می‌کنیم که در تعیین قیمت کابل سکتور دخیل هستند:

قیمت روز آلومینیوم و مس: قیمت هادی‌هایی مثل آلومینیوم و مس که از جمله مهم‌ترین و پرکاربردترین آلیاژها در ساخت کابل سکتور و یا انواع کابل‌های دیگر هستند، بیشترین تأثیر را در قیمت نهایی کابل سکتور می­گذارد. البته در میان هادی مس و آلومینیوم، فلز مس گران ‌قیمت‌تر از فلز آلومینیوم می­باشد.

بهای سایر مواد اولیه در ساخت کابل سکتور:این قیمت‌ها شامل مواردی چون بهای گرانول PE و یا گرانول PVC می‌باشد.

نرخ ارز: نرخ ارز در واقع مستقیم‌ترین تأثیر را در قیمت مواد اولیه در ساخت کابل سکتور دارد.

اندازه و سایز کابل سکتور: هر چه اندازه کابلی که می­خریم بیشتر باشد طبیعتاً قیمت نهایی نیز بالا می‌رود.

میزان خرید: میزان خرید کابل یا مقدار خرید کابل رابطه معکوسی با بهای کابل دارد. بدین معنا که هر چه میزان خرید بالاتر باشد ، قیمت آن پایین‌تر می­آید.

نوع ساخت و یا ساختار کابل: برخی از کابل‌های سکتور نسبت به انواع دیگر قیمت بالاتری دارند، این مسئله برمی‌گردد به استفاده از لایه‌های حفاظتی مثل شیلد(اسکرین) یا زره که این‌ها همان‌طور که گفته شد قیمت نهایی کابل را بالاتر می‌برند.

کیفیت ساخت کابل: یک محصول ممکن است ازنظر کیفی با محصول مشابه خود تفاوت زیادی داشته باشد. این امر باز می‌گردد به کیفیت مواد اولیه‌ای که در ساخت کابل از آن­ها استفاده می‌شود. به همین دلیل همواره پیشنهاد می‌شود که کابل‌های سکتور را از نمایندگی‌های معتبر تهیه نمایید تا نسبت به کیفیت محصول خاطر جمع باشید.

خرید کابل برق سکتور

خرید کابل برق سکتور هم مانند خرید انواع دیگر سیم و کابل امری تخصصی بوده و نیاز به آگاهی در مورد محصولی که قصد خرید آن را دارید، دارد. بخصوص اینکه این نوع کابل‌ها دارای عنوان و کد مخصوص به خود هستند. برخی از نمونه‌های مهم کابل سکتور عبارت‌اند از:

  • کابل چند رشته‌ای قدرت: NYY,NYY_O , NYY_J , N2XY  ,  N2XY_O ,  N2XY_J
  • کابل سکتور آلومینیومی (زمینی): NA2XY_O , NA2XY_J  , NAYY , NAYY_O , NAYY_J , NA2XY
  • کابل سکتور زره دار مسی فشار ضعیف: NYRY , NYRY_O , NYRY_J
  • کابل کنستانتریک چند رشته: NYCY , NYCYRY , N2XYCY , N2XYCYRY

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید کابل‌های سکتور دارای انواع زیادی هستند و هرکدام برای کاربری‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس توصیه می­شود اگر قصد خرید کابل سکتور را دارید به جایی مراجعه کنید که شما را در زمینهٔ خرید آگاهی بدهد. شرکت کابل مسین  MESINCABLE.COM از جمله تولید کنندگانی است که شما می‌توانید پیش از خرید با واحد کارشناسی آن تماس گرفته و اطلاعات جامعی را در رابطه با محصول مورد نظر خود بگیرید. این بخش از کابل مسین با بهره‌گیری از کارشناسانی مجرب ، باتجربه و متخصص شما را در هر زمینه‌ای راهنمایی خواهد کرد تا با آگاهی کامل دست به خرید بزنید. همچنین خرید از این کارخانه شما را از بابت مرغوبیت و کیفیت مواد اولیه تولید کابل سکتور راحت خواهد کرد. محصولات کارخانه کابل مسین در زمره باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین محصولاتی هستند که در بازار امروز وجود دارد و این شرکت به دلیل رقابت با دیگر کارخانه‌های تولید کابل و سیم قیمت‌هایی استثنایی به مشتریانش ارائه می­دهد.

کابل برق سکتور - کابل مسین
کابل برق سکتور - کابل مسین

سوالات متداول کابل برق سکتور

مهم‌ترین دلیل ساختن هادی‌های برق به شکل سکتور، کاستن از قطر اصلی کابل است.  چنانچه در مقاطع بالاتر رشته‌های کابل به شکل دایره‌ای تولید شوند میانشان فضای خالی زیاد می­شود و به همین جهت باعث بالاتر رفتن قطر نهایی کابل می­شود. وقتی‌که هادی این نوع کابل را به شکل سکتور طراحی می­کنند دیگر این فضای مرده بوجود نخواهد آمد. عموماً هادی کابل برق‌هایی که دارای سطح مقطع بالای ۵۰ میلی‌متر هستند و در کابل‌های چند رشته‌ای با فشار ضعیف تولید می‌گردند؛ بدین شکل، یعنی به شکل سکتور طراحی و تولید می­گردند. 

  • قیمت روز آلومینیوم و مس
  • بهای سایر مواد اولیه در ساخت کابل سکتور
  • نرخ ارز 
  • اندازه و سایز کابل سکتور
  • میزان خرید
  • نوع ساخت و یا ساختار کابل
  • کیفیت ساخت کابل

عموماً سطح مقطع این نوع کابل‌ها به شکل مثلث است و هر کدام از آن­ها یک قطع از ساختار دایره‌ای شکل را می­سازند. برای مثال کابل‌های برقی که دارای ۴ سکتور هستند، هر کدام از مقاطع ۹۰ درجه بوده و از لحاظ هندسی یک‌ چهارم دایره (یک ربع دایره) را می­سازند.