فهرست مطالب


اولین پرسشی که در رابطه با کابل آلومینیوم XLPE یا NA2XY پیش می ­آید این است که XLPE مخفف چیست؟ این عبارت در واقع خلاصه‌شده کلمه Cross linked Polyethylene می‌باشد، همان چیزی که در زبان خودمان از عبارت «پلی‌اتیلن» استفاده می­کنیم. پروسه Cross linke که از آن به‌عنوان شبکه‌ای نمودن نیز یاد می‌شود، پروسه‌ای است که در آن بعضی از خصوصیات عایق‌های PE تغییر کرده و در واقع بهبود پیدا می­کند. خصوصیاتی نظیر قدرت و استقامت کششی عایق، مقاومت شیمیایی و فیزیکی و… در نتیجه فرایند کراس لینک کردن ارتقاء پیدا می­کند. در پروسه کراس لینک کردن چند شیوه وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • سیلین کردن
  • تابش
  • پروکساید کردن

هنگامی‌که فرایند کراس لینک کردن به پایان می‌رسد می‌توان گفت عایق پلی‌اتیلن (که عایق‌های XLPE را نیز در برمی‌گیرد) دچار دگرگونی‌هایی شده و ویژگی‌هایی می‌یابند که در زیر به‌اختصار آن­ها شرح می‌دهیم:

  • فرایند کراس لینک باعث می­شود که عایق از گازهای خطرناک و بخصوص هالوژن عاری شود که در زمان سوختن عایق‌های معمولی این گازها را از خود خارج می­کند.
  • ویژگی دیگر آن بالا رفتن ولتاژ شکست است. درواقع عایق‌های کراس لینک شده،توانی حدود دو برابر ولتاژ شکست عایق‌های PVC رادارند.
  • پایین آمدن چگالی عایق: اندازه چگالی کابل آلومینیومی XLPE چیزی در حدود ۹۲ گرم بر سانتی متر مکعب است که سبک‌تر از عایق‌های PVC می­باشد.
  • بالا رفتن بیشینه تحمل حرارتی در زمان استفاده عادی نیز از تغییراتی است که بر روی کابل آلومینیومی  XLPE اعمال می­شود.
کابل آلومینیوم xple - کابل مسین

کاربرد کابل آلومینیوم XLPE

کابل‌های xlpe دارای انواعی هستند که بر پایه کاربرد هر یک از آن­ها به ۳ دسته کلی تقسیم‌بندی می­شوند:

  1. کابل  USE 2 : نام این مدل از کابل خلاصه‌شده Underground Service Entrance  می‌باشد و معنای آن خدمات کابل زیرزمینی است. این کابل از یک هادی جنس آلومینیوم که با مواد ترموست عایق‌بندی شده است و از نوع XLPE می­باشد، ساخته‌شده است. مواد ترموست دارای قدرت و پایداری بالایی هستند به همین جهت از این نوع کابل می­توان در زیرزمین (کابل‌های قابل دفن) استفاده نمود. از طرف دیگر این نوع کابل در برابر شرایط محیطی و جوی بسیار مقاوم است و در برابر رطوبت، نور شدید، گرمای زیاد و سرمای شدید مقاوم است و به دلیل همین مقاومت بالاست که از این نوع کابل در مصارف صنعتی  مثل تأمین کردن انرژی تجهیزات در کارخانه‌ها استفاده می­شود. لازم به ذکر است که درجه ولتاژ این نوع کابل معادل ۶۰۰ ولت می­باشد.
  2. کابل  RHW 2: نام این کابل نیز مخففی از کلمه «عایق لاستیکی بدنه XLPE» می­باشد. کابل دارای مقاومت حرارتی بالای ۷۵ درجه سانتی گراد است که در برابر  نفوذ آب کاملاً مقاوم است.تولید این مدل از کابل XLPE از لاستیک و ماده نئوپرن می­باشد. رقم ۲ در جلوی نام این نوع کابل نشانگر مقاومت حرارتی کابل تا ۹۰ درجه سانتی گراد می­باشد. ازآنجایی‌که این مدل کابل از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است بیشتر کاربرد آن در زمین‌های مرطوب و خاک‌های سخت است.درجه ولتاژ این کابل نیز ۶۰۰ ولت است و می‌توان از آن در سیستم‌های قدرت و در کابل‌کشی‌های برق عمومی استفاده نمود.
  3. کابل RHH: حرف R در ابتدای نام این نوع کابل نشانگر جنس کابل ( عایق جنس لاستیک) است.این نوع از کابل نیز ازجمله کابل‌های XLPE است که مقاومت حرارتی بالای ۹۰ درجه دارد و به‌خوبی در دماهای بالا قابل‌استفاده است.( دو حرف H در نام این کابل نشانگر مقاومت حرارتی بالای کابل است). یک تفاوت مهم که کابل RHH با دو نوع قبلی دارد این است که در برابر نفوذ آب مقاوم نیست. از این مدل کابل بیشتر برای توزیع نیرو در تأسیسات برقی و کارخانه‌ها استفاده می­شود و البته در انتقال جریان الکتریسیته در کاربری‌های عمومی نیز کاربرد دارد.
 
کابل آلومینیوم xple - کابل مسین

آشنایی با انواع کابل آلومینیوم XLPE

اگر بخواهیم از زاویه کاربردی کابل‌های XLPE را تقسیم‌بندی کنیم به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

  • کابل‌های برق فشار ضعیف زمینی با هادی آلومینیوم یا مس دارای قدرت ۰.۶/۱ کیلو ولت کابل‌های برق فشار متوسط زمینی دارای قدرت ۲۰ کیلوولت
  • کابل‌های برق فشارقوی و یا فشار مافوق قوی زمینی  دارای قدرت ۳۳-۶۶-۱۳۲-۲۳۰-۴۰۰ کیلوولت
  • کابل‌های برق فشار ضعیف( خودنگهدار) هوایی دارای قدرت تکفاز و سه فاز با قدرت ۰.۶/۱ کیلوولت
  • کابل‌های برق فشار متوسط هوایی (ACSR) دارای قدرت ۲۰ کیلوولت
  • کابل‌های برق اعلان حریق در انواع سه رشته و دو رشته همراه با عایق XLPE و برخوردار از روکش هالوژن فری دارای قدرت ۰۶/۱ کیلوولت
  • کابل‌های ابزار دقیق دارای قدرت ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت

مزیت کابل آلومینیوم XLPE

کابل آلومینیوم XLPE در مقایسه با عایق‌های PVC دارای مزیت‌های زیادی است که در زیر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها پردازیم:

  1. جنس پلی‌اتیلن کراس لینک شده که عایق XLPE نیز در این دسته قرار می‌گیرد از بیشینه دمای حداکثر ۹۰ درجه برخوردار است درحالی‌که عایق PVC بیشینه دمایی ۷۰ درجه دارد.
  2. درجه دمای متصل شدن کوتاه ۲۵۰ درجه برای کابل کراس لینک XLPE می‌باشد اما برای کابل با عایق PVC دمایی در حدود ۱۶۰ درجه است.
  3. عایق XLPE در مقایسه با عایق PVC از عمر بیشتری برخوردار است.
  4. کابل XLPE دارای شکست ولتاژ بیشتری است . به این معنا که در مقابل اضافه ولتاژها پایداری بیشتری دارد.
  5. عایق XLPE فاقد هرگونه ماده هالوژنی است درحالی‌که عایق PVC اگر بسوزد از خود گازهای سمی متصاعد می­کند.
  6. وزن کابل با عایق XLPE نیز در مقایسه با کابل عایق PVC کمتر است.
  7. کابل با عایق XLPE در مقابل دمای خیلی سرد و خیلی گرم مقاومت دارد.
  8. کابل آلومینیوم XLPE استقامت کشش عایقی بالایی دارد.
  9. این نوع کابل  وقتی در معرض مواد شیمیایی قرار میگیرد، نسبت به خورندگی مقاومت بالایی دارد.

 

کابل آلومینیوم xple - کابل مسین

خرید کابل آلومینیوم XLPE

امروزه تولیدکنندگان و فروشندگان زیادی در سطح کشور وجود دارد که به فروش انواع محصولات سیم و کابل می­پردازند و انواع کابل آلومینیومی با عایق PVC  و XLPE نیز در انبار خوددارند. اما برای خرید کابل آلومینیومی  با عایق XLPE نیاز به آگاهی و دانش از فرایند های تولید ، مواد اولیه و قیمت و بهای روز کالا می­باشد. شرکت کابل مسین mesincable.com یکی از بزرگترین تولید کنندگان سیم و کابل است که در لیست محصولات خود انواع کابل آلومینیومی با عایق XLPE دارد. اما چرا بایست از کابل مسین خرید کرد؟ چند دلیل بسیار اساسی وجود دارد که باعث می­شود سراغ چنین تولیدکنندگانی برویم:

  1. قیمت و بهای محصولاتشرکت کابل مسین با تجربه سه دهه فعالیت در زمینهٔ تولید انواع کابل و سیم های آلومینیومی و مسی ازجمله شرکت‌هایی است که محصولات خود را با قیمتی کاملاً رقابتی و با مقرون‌به‌صرفه ترین قیمت‌ها به مشتریان خود عرضه می­کند. همان‌طور که می­دانید فاکتور قیمت برای خریداران عمده سیم و کابل امری بسیار با اهمیت تلقی می‌گردد و کوچک‌ترین تغییر در قیمت کالا در تناژها و یا متراژ بالا تفاوتی چشمگیر در قیمت نهایی کالا ایجاد می­کند. پس وجود تولیدکنندگانی چون کابل مسین یک مزیت فوق‌العاده برای خریداران محسوب می­گردد.
  2. مرغوبیت و کیفیت مواد اولیه و تولید محصول: یکی دیگر از فاکتورهای مهم در زمان انتخاب یک محصول مشابه مقایسه کیفیت آن­ها با یکدیگر است. در مورد شرکت کابل مسین باید گفت که این شرکت بر اساس خط‌مشی کلی خود که تکریم مشتریان است همواره تلاش کرده است تا از بهترین، مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین مواد در تولید محصولات خود استفاده کند. و همین‌طور فرایند تولید این شرکت که بسیار شفاف و متخصصانه است. وجود آزمایشگاه‌ کابل مسین  در داخل خود مجموعه و آزمایشگاه همکار (آکرودیته) برای بررسی گام‌به‌گام فرایند تولید محصول و از سر گذراندن استانداردهای لازم خود گویای این است که محصول خروجی محصول منحصربه‌فرد و از هر نظر دارای استانداردهای بالای داخلی و بین‌المللی است.
  3. تنوع محصولات: همان‌طور که میدانید تولید در حوزه سیم و کابل بسیار گسترده و وسیع است و هر دسته از انواع متنوع سیم و کابل خود به انواع سایزها ، اندازه‌ها ، مدل‌ها و کلاس‌های مختلف تقسیم می­شوند . در این میان تولیدکننده‌ای برنده است که بتواند بیشتر این حوزه‌ها را پوشش دهد و زمانی که مشتری استعلام موجود بودن نوع خاصی از سیم و کابل را می‌گیرد آن را در لیست محصولات خود داشته باشد. شرکت کابل مسین از این نظر نیز سرآمد بوده و با تولید طیف گسترده‌ای از محصولات تا سایز ۶۳۰×۱ برای کابل های تک رشته ای و تا سایز ۱۵۰+۳۰۰×۳ برای کابل های سکتور، توانسته نیاز بازار را به‌خوبی پاسخ دهد.
  4. مشاوره تخصصی و راهنمایی مشتریان: یکی دیگر از خصوصیات منحصربه‌فرد شرکت کابل مسین برخورداری از کارشناسان متخصص و مجرب و باتجربه‌ای است که در تمامی ساعات کاری پاسخگوی مشتریان به‌صورت تلفنی و با اینترنتی هستند. کارشناسان این شرکت باراهنمایی دقیق مشتریان خود، آن­ها را در امر خرید محصول موردنظر یاری می­رسانند.

سوالات متداول کابل آلومینیوم XLPE

این عبارت در واقع خلاصه‌شده کلمه  Cross linked Polyethylene می‌باشد، همان چیزی که در زبان خودمان از عبارت «پلی‌اتیلن» استفاده می­کنیم. پروسه Cross linke که از آن به‌عنوان شبکه‌ای نمودن نیز یاد می‌شود، پروسه‌ای است که در آن بعضی از خصوصیات عایق‌های PE تغییر کرده و در واقع بهبود پیدا می­کند.

  • فرایند کراس لینک باعث می­شود که عایق از گازهای خطرناک و بخصوص هالوژن عاری شود که در زمان سوختن عایق‌های معمولی این گازها را از خود خارج می­کند.
  • ویژگی دیگر آن بالا رفتن ولتاژ شکست است. درواقع عایق‌های کراس لینک شده،توانی حدود دو برابر ولتاژ شکست عایق‌های PVC رادارند.
  • پایین آمدن چگالی عایق: اندازه چگالی کابل آلومینیومی XLPE چیزی در حدود  ۹۲  است که سبک‌تر از عایق‌های PVC می­باشد.
  • بالا رفتن بیشینه تحمل حرارتی در زمان استفاده عادی نیز از تغییراتی است که بر روی کابل آلومینیومی XLPE اعمال می­شود.
  • جنس پلی‌اتیلن کراس لینک شده که عایق XLPE نیز در این دسته قرار می‌گیرد از بیشینه دمای حداکثر ۹۰ درجه برخوردار است درحالی‌که عایق PVC بیشینه دمایی ۷۰ درجه دارد.
  • درجه دمای متصل شدن کوتاه ۲۵۰ درجه برای کابل کراس لینک XLPE می‌باشد اما برای کابل با عایق PVC درمایی در حدود ۱۶۰ درجه است.
  • عایق XLPE در مقایسه با عایق PVC از عمر بیشتری برخوردار است.
  • کابل XLPE دارای شکست ولتاژ بیشتری است . به این معنا که در مقابل اضافه ولتاژها پایداری بیشتری دارد.
  • عایق XLPE فاقد هرگونه ماده هالوژنی است درحالی‌که عایق PVC اگر بسوزد از خود گازهای سمی متصاعد می­کند.
  • وزن کابل با عایق XLPE نیز در مقایسه با کابل عایق PVC کمتر است.
  • کابل با عایق XLPE در مقابل دمای خیلی سرد و خیلی گرم مقاومت دارد.
  • کابل آلومینیوم XLPE اصطکاک کشش عایقی بالایی دارد.
  • این نوع کابل  وقتی در معرض مواد شیمیایی قرار میگیرد، نسبت به خوردنگی مقاومت بالایی دارد.