سیم برق و کابل برق جز مهم‎ترین متریال‌ها و ابزار مورد نیاز در تاسیسات الکتریکی هستند که وظیفه هدایت ایمن جریان برق به نقطه مورد نظر را دارند. بدون انواع مختلف سیم یا کابل برق، انتقال، توزیع و تولید برق امکان پذیر نخواهد بود.  سیم‌ها و کابل‌ها از دو عنصر اصلی فلز رسانا و عایق تشکیل ‌شده‌اند. مراد ما از رسانای سیم بخش مرکزی سیم و کابل است که کاربردش هدایت نمودن جریان برق است. جنس فلز رسانای بیشتر سیم‌ها و کابلها از دو فلز آلومینیوم و مس است. اما در بیشتر سیم‌ها و کابل‌ها از فلز مس به علت قابلیت بیشتر در انتقال جریان الکتریکی، استفاده می شود.اگرچه که این دو، متریال هدف کاملا یکسانی دارند، اما ساختار و کاربردهای متفاوتی دارند. در داخل سیم‎ها تنها یک هادی وجود دارد بنابراین آن‎ها سفت‌تر و محکم‌تر هستند. اما کابل‎ها دارای چندین سیم رسانا به هم پیوسته هستند که این امر باعث انعطاف پذیری بیشتر آن‌‎ها می‌شود. در این مقاله از وبلاگ کابل مسین، قصد داریم به بررسی کامل سیم برق، کابل برق، انواع آن‌ها، کاربردهایشان و… بپردازیم. اگر در این حوزه فعالیت دارید، یا به آن علاقه‌مند هستید، مطالعه این مقاله جامع و کامل را از دست ندهید.

سیم و کابل - کابل مسین

چرا باید از انواع سیم و کابل استفاده کنیم؟

انواع سیم و کابل قطعات فلزی هستند که بطور کلی از آن‎ها برای اتصال اجزای مختلف در سیستم‎های الکترونیکی استفاده می‌شود. سیم‌ها رسانای خوبی هستند و انعطاف پذیری قابل قبولی دارند. انتخاب نادرست انواع سیم و کابل در یک پروژه می‎تواند عملکرد سیستم را کاهش دهد و در برخی از موارد منجر به بروز خطرات جدی نظیر آتش سوزی شود. انواع سیم و کابل در تمامی بخش‌های زندگی مدرن نقش دارند. از برد مدار الکتریکی در کامپیوتر گرفته تا ترانسفورماتورهای پیچیده و سیستم‌های توزیع انرژی پیشرفته. در واقع می‎توان گفت که امروزه بدون سیم و کابل زندگی روزمره با مشکلات عدیده‎ای روبرو می‌شود.  انواع سیم و کابل عمدتاً از سه جزء اصلی یعنی هادی، عایق (دی الکتریک) و غلاف تشکیل شده‌اند. هادی موجود در کابل مسیر هدایت جریان را فراهم می‌کند. در واقع هادی وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد و معمولا از فلزات با رسانایی بالا و مقاومت کم مانند مس و آلومینیوم ساخته می‌شود. عایق یا دی الکتریک هادی را از اجزای دیگر کابل جدا می‎کند تا از بروز هرگونه ناهنجاری در مسیر جریان جلوگیری شود. غلاف از نفود رطوبت به دورن کابل جلوگیری کرده و از کابل در برابر عوامل خارجی مانند حمله شیمیایی یا الکتروشیمیایی، آتش سوزی و… محافظت می‎کند.

سیم برق چیست؟

سیم‌های برق از رشته‌های مسی که به کمک مواد محافظ غیر رسانا، عایق شده‌اند، ساخته شده‌اند. از سیم‌های برق برای انتقال جریان مستقیم یا متناوب استفاده می‌شود. جالب است بدانید که ۱۵ سبک یا نوع مختلف دوشاخه برق در جهان وجود دارد که این دو شاخه‌ها از نوع A تا نوع O فهرست شده‌اند. بطور کلی هر سیم برق دارای مجموعه‌ای از دوشاخه، پریز و سیم می‌باشد. برخی از سیم‌ها دارای مکانیزمی هستند که در مواقع بحرانی، از قطع شدن تصادفی برق جلوگیری می‌کنند. این مدل سیم‌ها معمولا در صنعت پزشکی که قطع نشدن برق امری حیاتی است و برای حفظ سلامتی و جان بیمار کاملا ضروری است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیم های برق بر اساس ولتاژ یا کیلو ولت رتبه بندی می‌شوند. این میزان ولتاژ، میزان توانی که سیم می‌تواند انتقال دهد را تعیین می‌کند. ظرفیت بار یک سیم برق با گیج سیم و طول آن تعیین می‌شود. ضخامت یا قطر سیم بر مقدار جریانی که می‌تواند حمل کند و گرم شدن آن تأثیر گذار است. همچنین هر چه سیم برق طولانی‌تر باشد، افت ولتاژ آن نیز بیشتر است. سیم های کوتاه‌تر، سطح برق یکسانی را از خروجی تا انتهای سیم حفظ می‌کنند.

سیم و کابل - کابل مسین

انواع سیم برق

سیم‌ها و کابل‌های برق بر اساس کارایی‌های مختلفشان و با توجه به میزان جریان عبور کننده از آنها از قطرهای متفاوتی تشکیل ‌شده‌اند و این قطر ارتباط تنگاتنگی با میزان جریان عبور کننده الکتریسیته از آنها دارد. سیم‌‌ها انواع مختلفی دارند مانند: سیم هاینا، سیم مینک، سیم فاکس، سیم افشان و… . در ادامه به شرخ و توضیح برخی از مدل‌های سیم می‌پردازیم:

سیم برق AC

سیم های برق متناوب یا AC ، وسیله‌ای برای تامین انرژی الکتریکی از منبع برق به تجهیزات یا وسایل برقی هستند. این مدل سیم‌ها می‎توانند برای مصارفی نظیر ابزارهای برقی، روشنایی، لوازم خانگی، آلات موسیقی، تجهیزات فروشگاهی و… کاربردی باشند. در ساخت سیم برق AC مواردی نظیر رتبه بندی ولتاژ، درجه جریان، شکل و اندازه سیم، طول سیم، متریال سازنده‌ی روکش، انواع دوشاخه‌ها و کانکتورها بسیار حائز اهمیت است. کانکتور ابزاری است که به دستگاه یا تجهیزات الکتریکی متصل می‌شود. در حالی که دوشاخه به پریز برق یا منبع تغذیه وصل می‌شود. سیم‌‎های AC مدرن برای ایمنی بیشتر یا به زمین متصل می‎شوند و یا اینکه کاملا پلاریزه می‌شوند. وسایل و تجهیزات برقی با ولتاژ بالاتر خطر ایجاد شوک را دارند. پلاریزاسیون می‎تواند خطر شوک احتمالی را کاهش دهد. تمام تجهیزات الکتریکی حساس از سیم‎ های برق پلاریزه یا زمین شده استفاده می‌کنند.

سیم‌های برق ژنراتور

سیم های برق ژنراتور برای رفع نیازهای یک ژنراتور ساخته و طراحی شده‎‌اند. سیم های برق ژنراتور طیف گسترده‌ای دارند که شامل ۱۵ آمپر تا ۳۰ آمپر می‎شوند و کانکتورهای متفاوتی نیز دارند.

سیم‌های منبع تغذیه

سیم منبع تغذیه یا سیم برق، سیمی است که به عنوان یک اتصال دهنده بین تجهیزات برقی و منبع تغذیه اصلی عمل می‌کند. سیم‌های منبع تغذیه یکی از متداول‌ترین سیم‌ها هستند و در زندگی روزمره مردم کاربردهای بسیاری نظیر استفاده در تجهیزات روشنایی و صدا، ابزار برقی و لوازم خانگی دارند. سیم‌های منبع تغذیه از یک محیط رسانا (معمولا مس) ساخته شده‌اند که این محیط رسانا توسط یک ماده محافظ عایق شده است. برخی از سیم‌های برق قابل جدا شدن هستند و برخی دیگر به طور دائم به دستگاه یا قطعه‌ای از تجهیزات متصل می‌شوند.

سیم‌های مفتولی

از اسم این نوع سیم مشخص است که دارای رشته‌ای از رساناها به شکل مفتولی می‌باشد. این نوع سیم به علت قابلیت فرم پذیری بالا بیشتر در تابلوهای برق که برخوردار از داکت های شیاردار هستند، استفاده می شود.

 

سیم و کابل - کابل مسین

سیم‌های افشان

فلز رسانای سیم افشان متشکل از چند ‌رشته سیم بسیار نازک مسی است که در مقایسه با سایر سیم‌ها از قابلیت انعطاف‌ پذیری بالاتری برخوردار است. عمده‌ترین استفاده از سیم‌های افشان بیشتر در برق‌کشی داخلی ساختمان‌ها است. این نوع سیم‌ها نیز دارای سطح مقطع‌های متفاوتی می باشند که باعث تنوع بالای این نوع سیم در بازار شده است.

سیم های نیم افشان

اگر بخواهیم ماهیت این نوع سیم را شرح دهیم باید بگوییم که سیم‌های نیم افشان خصوصیتی ما بین سیم مفتولی و سیم افشان دارند. به همین دلیل تعداد رشته‌های فلز رسانای آن بسیار کمتر از سیم افشان است. درجه انعطاف‌پذیری سیم‌های نیمه افشان در مقایسه با سیم های افشان نیز پایین‌تر است و ولتاژ اسمی و نوع کاربرد آن شباهت به سیم مفتولی دارد.

سیم های نایلونی

این نوع از به هم چسبیدن دو عدد سیم نازک تشکیل‌شده است. مدل این نوع سیم‌ها در دسته سیم‌های افشان جای می‌گیرد و موارد مصرف آن بیشتر در سیستم برق‌کشی داخلی ساختمان و به شکل روکار هست. البته سیم‌های نایلونی سیم‌های ضعیفی هستند و کاربردی در مصارف صنعتی ندارند.

سیم های ارت

سیم‌های ارت را از رنگ آنها می‌شناسند، رنگ این نوع سیم از دو رنگ زرد و سبز تشکیل‌شده است. از اسم این نوع سیم پیداست که کاربردش جهت متصل نمودن تجهیزات متفاوت به سیستم «ارتینگ» است. یکی از مهم‌ترین خصوصیات سیم‌های ارت به درصد خلوص فلز رسانای مس درون آنها بازمی‌گردد به همین دلیل سیم ارت دارای درجه مقاومت پایین از نظر اهم است که در مورد ارتینگ دانستن آن بسیار مهم تلقی می شود.

سیم ‌های کواکسیال

کارایی سیم‌های کواکسیال در مقایسه با سایر سیم‌ها بسیار محدودتر است. سیم‌های کواکسیال را با نام سیم آنتن هم می شناسند و کاربرد اصلی آن جهت اتصال میان دستگاه گیرنده تلویزیون و آنتن هوایی است. ساختار ظاهری سیم کواکسیال بسیار شبیه به کابل است به همین دلیل گاه آنها را در دسته کابل‌ها قرار می دهند. اجزای تشکیل‌دهنده سیم کواکسیال عبارت‌اند از یک مغزی مرکزی که به‌عنوان رسانا عمل می‌کند، یک عایق میانی ، لایه فویل آلومینیومی، شیلد و در نهایت عایق بیرونی. در سیم کواکسیال به این دلیل از فویل آلومینیومی و شیلد استفاده می‌شود تا بتوان تا جای ممکن نویزهای موجود در امواج صوتی و تصویری را کاهش داد.

سیم و کابل - کابل مسین

کابل برق چیست؟

به طور کلی سیم و کابل برای انتقال و توزیع انرژی الکتریکی استفاده می‌شود. کابل‌های برق شامل دو یا چند هادی الکتریکی است که با یک غلاف به هم می‌پیوندند. کابل‌های برق بر حسب نیاز به صورت سربار یا زیرزمینی نصب می‌شوند. این مدل از انتقال دهنده‌های جریان برق برای انتقال ولتاژهای فوق العاده بالا در مکان‌هایی که استفاده از خطوط هوایی غیرممکن است مانند دریا، گذرگاه فرودگاه و… استفاده می‌شود.

 

انواع کابل برق

کابل های برق انواع مختلفی دارند. توجه به انواع مختلف کابل ‌های برق به دلایلی می‎تواند ضروری باشد. دانستن انواع مختلف کابل‌ها می‌تواند به درک بهتر مزایا و محدودیت‌های هر نوع به ما کمک کند. همچنین در صورت بروز مشکل و یا نقص راحت‎تر می‎توان کابل‌ها را عیب یابی کرد. هدایت نمودن جریان برق یا الکتریسیته وظیفه بنیادی انواع سیم و کابل می باشد. سیم‌ و کابل‌ از دو عنصر اصلی فلز رسانا و عایق تشکیل ‌شده‌اند. مراد ما از رسانای سیم بخش مرکزی سیم و کابل است که کاربردش هدایت نمودن جریان برق است. جنس فلز رسانای بیشتر سیم‌ و کابلها از دو فلز آلومینیوم و مس است. اما در بیشتر سیم‌ها و کابل‌ها از فلز مس به علت قابلیت بیشتر در انتقال جریان الکتریکی، استفاده می شود. سیم‌ها و کابل‌های برق بر اساس کارایی‌های مختلفشان و با توجه به میزان جریان عبور کننده از آنها از قطرهای متفاوتی تشکیل ‌شده‌اند و این قطر ارتباط تنگاتنگی با میزان جریان عبور کننده الکتریسیته از آنها دارد. در اینجا سعی می‌کنیم به‌ اختصار به‌ تمامی انواع سیم و کابل پرداخته و همه آنها را به شما معرفی نماییم.

انواع کابل های برق عبارتند از:

کابل ولتاژ پایین

کابل‎های ولتاژ پایین با سیستم‌های برقی با ولتاژ ۰.۶ الی ۱ کیلو ولت سازگار هستند. در این کابل‎ها معمولا از مس یا آلومینیوم به عنوان هادی استفاده می‌شود. مس از آلومینیوم گران‌تر است اما با دوام‌تر است و رسانایی الکتریکی بهتری دارد. بنابراین در مواردی که به رسانایی الکتریکی بیشتری مورد نیاز است بهتر است از کابل‌های ولتاژ پایین مسی استفاده شود. کابل‌های ولتاژ پایین اغلب در خانه‌ها و مشاغل سبکتر برای برق رسانی به چراغ‌ها، پریزها و لوازم خانگی استفاده می‌شود.

کابل ولتاژ متوسط

همانطور که از نام این کابل برق پیداست، کابل‌های ولتاژ متوسط ​​برای استفاده در سیستم‎هایی با ولتاژ بین ۶۰۰ تا ۶۹۰۰۰ ولت طراحی شده‌اند. کابل‌های ولتاژ متوسط ​​معمولاً در کاربردهای صنعتی، مانند تأمین انرژی موتورهای بزرگ یا اتصال ساختمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. هادی الکتریکی این کابل‎ها از مس یا آلومینیومی با کیفیت بالا تشکیل شده است. این فلزات به دلیل رسانایی الکتریکی عالی و مقاومت در برابر خوردگی بسیار محبوب و کاربردی هستند. جریان الکتریکی که از کابل ولتاژ متوسط ​​عبور می‌کند، گرمای زیادی تولید می‌کند، بنابراین مس یا آلومینیوم باید قادر به تحمل این دماهای بالا باشند.

کابل ولتاژ بالا

کابل‌های ولتاژ بالا برای استفاده در سیستم‌هایی با ولتاژ ۶۹۰۰۰ ولت یا بیشتر طراحی شده‌اند. کابل‌های ولتاژ بالا برای کاربردهایی نظیر اتصال نیروگاه‌ها به پست‌ها مناسب هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کابل‌های برق کاربرد گسترده‌ای در صنایع دارند. کابل‌های برق صنعتی معمولا کابل‌های فشار قوی (ولتاژ بالا) هستند. دلیل اصلی این امر این است که هر چه ولتاژ بیشتر باشد، جریان الکتریکی کمتری برای تامین انرژی مورد نیاز است. به همین دلیل گرمای کمتری تولید می‌شود و مدیریت و کنترل آن نیز آسان‌‎تر است. همچنین این کابل‌ها کمتر دچار قطع برق می‌شوند.

کابل برق انعطاف پذیر

کابل‌های برق انعطاف‌پذیر برای استفاده در مواردی طراحی شده‌اند که کابل نیاز به خم شدن یا پیچاندن دارد. کابل‌های انعطاف‌پذیر اغلب در تجهیزات الکترونیکی مانند لپ تاپ و تلفن‌های همراه استفاده می‌شوند. در این مدل کابل‌ها هنگام انتخاب فلز باید به انعطاف‌پذیری آن نیز توجه شود. در مواردی که به انعطاف‌پذیری بیشتری نیاز است از فلزهایی مانند مس با مدول الاستیسیته پایین‌تر استفاده می‌شود.

 

کابل‌ها فشار قوی

از کابل‌های فشار قوی جهت منتقل نمودن جریان الکتریسیته و سیستم‌هایی که دارای ولتاژ اسمی بیشتر از ۱ کیلوولت هستند، استفاده می شود. مهم‌ترین و شاید اصلی‌ترین کاربرد کابلهای فشارقوی جهت انتقال جریان الکتریسیته از مبدأ نیروگاه‌ها به شبکه‌های توزیع مرکزی و یا شبکه‌های توزیع اولیه است.  

سیم و کابل - کابل مسین
سیم و کابل - کابل مسین

کابل‌های یک ‌رشته‌ای

کابل‌های تک رشته شباهت زیادی به سیم‌های تک ‌رشته‌ای دارند اما دلیل استفاده از کابل بجای سیم این است: بالاتر بردن میزان حفاظت فیزیکی در اماکن و محیط‌هایی  که ممکن است سیم دچار آسیب‌دیدگی توسط عوامل خارجی شود.

کابل‌های چند رشته‌ای

کابل‌های چند رشته به دلیل ساختار ویژه شان دارای کاربردهای فراوانی هستند و از آنجایی‌که از تعداد زیادی از رشته‌های مختلف ساخته‌ شده‌اند، قابلیت پوشش دهی انواع پروژه‌های برق‌رسانی را دارند. البته مکان استفاده کابل‌های چند رشته‌ای بیشتر در جاهایی است که امکان وجود تنش‌های فیزیکی و مکانیکی وارده به کابل، کمتر باشد.

کابل‌های مفتولی

ساختار این کابل‌ها متشکل است از چند رشته سیم مفتولی به هم تابیده ‌شده که دارای انعطاف ‌پذیری پایینی می‌باشد. اگرچه قابلیت انعطاف ‌پذیری پایینی دارند اما قدرت انتقال جریان الکتریکی بالایی دارند، به همین دلیل از این نوع کابل‌ها بیشتر در پروژه‌های صنعتی استفاده می شود.

کابل‌های افشان

تفاوت میان کابل و سیم افشان در این است که کابل‌ افشان متشکل از چند رشته سیم افشان در درون یک عایق PVC است. کابل‌های افشان در مقایسه با کابل‌های مفتولی از درجه انعطاف‌پذیری بالاتری برخوردار است. ممانعت از قرارگیری در معرض تنش‌های فیزیکی و مکانیکی نیاز کابل‌های افشان است و از این نوع کابل نیز بیشتر در پروژه‌های صنعتی استفاده می شود.

کابل‌های زمینی

از کابل‌های زمینی عموماً برای مصارف صنعتی و همین‌طور کابل‌کشی برق مستقیم در داخل ساختمان‌ها استفاده می شود. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کابل‌های زمینی درجه محافظت بسیار بالای آنهاست به همین دلیل می توان از آنها در هر شرایطی( شرایط خشک، مرطوب و زمین‌های خیس، بتن و آجری کاری) بدون نگرانی استفاده نمود.

کابل دارای زره

این نوع کابل به کابل‌های مسلح نیز شهره هستند. کابل زره دار نوعی کابل است که علاوه بر ساختار خودش، از یک‌لایه مضاعف(زره) برای بالاتر بردن میزان مقاومت آن در مقابل انواع آسیب‌های فیزیکی و مکانیکی استفاده می شود. لایه مضاعف کابل زره دار از آلیاژهای فولاد، آلومینیوم و یا گالوانیزه ساخته ‌شده است.

کابل دارای شیلد

شیلد در کابل‌ها به ‌عنوان یک حافظ اطلاعات و یا به عبارتی یک نویزگیر عمل می کند. شیلدها عموماً از جنس مس، آلومینیوم و یا سایر فلزات هادی می‌باشند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد آن برای منتقل کردن اطلاعات ما بین اجزاء متنوع یک دستگاه و یا ما بین دستگاه‌های مختلف می باشد.

کابل دارای فویل

این نوع کابل نیز همچون کابل‌های شیلد‌ دار جهت از بین بردن نویز در زمان انتقال امواج به دستگاه کاربرد دارد. کابل‌های دارای فویل، یک‌ لایه ورق خیلی نازک از جنس مس و یا آلومینیوم دارند که یک ‌طرفش را لایه‌ای خیلی نازک از نارسانا پوشانده است و قسمت دیگر فویل که رسانا می باشد با متصل شدن به‌ زمین(ارت) باعث از بین رفتن نویز می شود. مهم‌ترین تفاوت میان کابل‌های فویل دار و کابل‌های دارای شیلد نیز در همین است.

کابل‌های فرمان

این نوع کابل مخصوص استفاده در حوزه صنعت هست که عموماً از رشته‌های زیادی از فلز رسانا ساخته‌ شده است که برای منتقل کردن اطلاعات دیجیتال و آنالوگ کاربرد دارد.

کابل‌های ابزار دقیق

از این مدل کابل‌ها جهت منتقل نمودن اطلاعات و بکار گرفتن فنّاوری کنترل و اندازه‌گیری مثل اتاق‌های فرمان و کنترل در واحدهای صنعتی و نیروگاه‌های برق بسیار استفاده می شود.

 

اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره سیم و کابل ساختمانی هستید کلیک کنید⬅️ سیم و کابل ساختمانی

سیم و کابل - کابل مسین

انواع سیم و کابل صنعتی

با افزایش تقاضا از سوی صنعت، طیف گسترده‎ای از انواع سیم و کابل برای این حیطه طراحی و تولید شده است. در اینجا قصد داریم به بررسی انواع سیم و کابل صنعتی بپردازیم.

کابل سنسوری

اندازه‌گیری، اتوماسیون و کنترل الکترونیکی تقریباً در تمام بخش‌های صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است. در بسیاری از زمینه‌ها، سنسورها و تکنیک‌های اندازه‌گیری ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و بدون آن‌ها نمی‌توان کار کرد. در این شرایط استفاده از کابل سنسوری گزینه مطمئن و مناسبی می‎باشد.

انواع سیم و کابل پزشکی

کابل‎هایی که در صنعت پزشکی مورد استفاده قرار می‎گیرند باید ایمن و قابل اعتماد باشند زیرا مستقیما با سلامت بیمار ارتباط دارند.

سیم ضد حرارت

سیم‎های ضد حرارت یا نسوز دارای محدوده دمایی ۹۰ درجه سانتیگراد تا ۱۲۵ درجه سانتیگراد و حتی بالاتر می‎باشند. این کابل‎ها برای استفاده در محیط‌هایی نظیر کوره‎های صنعتی مناسب هستند.

کابل  PVC

کابل پلی وینیل کلراید (PVC) یکی از پرکاربردترین کابل‎ها در اتوماسیون صنعتی است. این کابل برای محیط‎هایی با تنش مکانیکی متوسط مناسب است و مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی مختلف دارد.

کابل PUR

کابل پلی اورتان (PUR) در محیط‎هایی با تنش مکانیکی بالا کاربرد دارد. این مدل کابل در برابر فرسودگی، حرارت بالا، جرقه‎های جوشکاری و… بسیار مقاوم است.

کابل POC

کابل POC دارای استحکام مکانیکی بسیار بالا و مقاومت حرارتی ۱۵۰ درجه سانتیگراد است. بنابراین، این کابل‎ها می‎توانند گرمای شدید را تحمل کنند و برای چنین کاربردهایی در دمای بالا مناسب هستند.

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال رسانایی است که از پنج لایه تشکیل شده است. این کابل در برابر لامپ های فلورسنت، موتورها یا سایر انواع تداخل سیگنال بسیار مقاوم است.

تعیین قیمت سیم و کابل برق به چه عواملی بستگی دارد؟

همانطور که می‎دانید عوامل مختلفی بر قیمت نهایی کابل برق و سیم برق تاثیر گذار است. معمولا قیمت سیم‌ها و کابل‌های برق تحت تأثیر عواملی نظیر شرایط نصب، طراحی سیستم کابل‌ها و سیم‌های برق، کیفیت متریال سازنده و ساخت خود کابل‎ها می‌باشد. یکی از نکات مهمی که تاثیر مستقیمی بر قیمت این دو قطعه‌ی مهم تاسیسات برقی دارند، کاربرد آن‌هاست. بسته به اینکه این کابل‌ها دقیقا قرار است در کجا مورد استفاده قرار بگیرند، قیمت آن‎ها نیز متفاوت است. مثلا کابل‌هایی که قرار است در زیر زمین یا در اعماق دریاها استفاده شوند باید دارای روکش‌ها و عایق‌های خاصی باشند. این عایق‌ها برای این هستند که سیم‌ها و یا کابل‌ها بتوانند در شرایط بد جوی مقاومت خود را حفظ کنند و از کار نیافتند. نوع این عایق‌ها و روکش‌ها نیز تاثیر بسزایی بر قیمت کابل‌های برق دارد.

در بازار امروز سیم و کابل‌های برق حاوی انواع و اقسام متنوعی هستند که در هر دسته از انواع این نوع محصول زیر مجموعه‌ای از محصولات فرعی نیز دیده می شود که تنوع این حوزه را بسیار گسترده کرده است. اما با یک نگاه کلی باید گفت که اکثر این انواع سیم و کابل از عناصر ثابتی تشکیل‌ شده‌اند که عبارت‌اند از: بخش رسانا که عموماً از فلزاتی مانند آلومینیوم و مس ساخته شده اند و بخش عایق سیم و کابل که از جنس PVC و یا پلی ‌اتیلن است. از آنجایی‌که قیمت این مواد اولیه که تشکیل‌ دهنده و سازنده انواع سیم و کابل می باشند وابسته به عوامل زیادی است در اینجا سعی می‌کنیم مهم‌ترین عواملی که بر قیمت سیم و کابل تأثیر می‌گذارد را به شما معرفی نماییم:

  • اندازه و میزان ولتاژ عبوری سیم یا کابل
  • اندازه سطح مقطع 
  • میزان آمپر مصرفی سیم یا کابل
  • نوع و جنس روکش یا عایق سیم یا کابل
  • نوع حفاظت الکتریکی سیم و کابل
  • تعداد رشته‌های سیم بکار گرفته‌ شده در سیم یا کابل
  • نوع استانداردهای موجود 
  • و…

این عوامل نقش تعیین‌کننده‌ای در بهای تمام ‌شده سیم و کابل دارند و شما پیش از آن باید در مورد محصول موردنظر خود آگاهی‌های لازم را کسب نموده و پس ‌از آن دست به خرید بزنید. از طرفی کیفیت متریال سازنده تاثیر بسیار زیادی بر قیمت کابل برق و سیم برق دارد. یکی از متریال‌های اصلی سیم‌ها و کابل‌ها، فلزاتی نظیر آلمینیوم و مس هستند. نوسان قیمت این فلز‌ها بر قیمت کابل و سیم نیز تاثیر گذار است. بنابراین با بالا و پایین شدن قیمت این فلزات، قیمت این تاسیسات برقی نیز دچار نوسان می‌شود.

اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات شرکت کابل مسین به همراه مشخصات تخصصی آن را دارید، کلیک کنید ⬅️ محصولات کابل مسین

سیم برق و کابل برق چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

همانطور که گفتیم، کابل برق و سیم برق هر دو، دو جز مهم از تاسیسات الکتریکی هستند که تنها یک وظیقه اساسی و اصلی دارند آن هم هدایت ایمن جریان برق از منبع به نقطه دلخواه است. اگر سیم‌ها و کابل‎های برق نبودند ما چگونه می‌‎توانستیم مسیری برای هدایت جریان الکتریکی ایجاد کنیم؟ از این امر می‎توانیم دریابیم که این دو ابزار حیاتی و مهم هدف یکسانی دارند اما به لحاظ ساختاری کاملا متفاوت هستند. سیم‌ها از یک هادی الکتریکی تشکیل شده‌اند در حالیکه کابل‌های برق متشکل از چندین هادی الکتریکی هستند.

یکی از تعریف‌های کابل این است که از چند رشته تشکیل شده است. اما آیا اگر چندین سیم کنار یکدیگر قرار بگیرند یک کابل را تشکیل می‎دهند؟ پاسخ قطعا خیر است زیرا این سیم‌ها باید به نوعی به هم بافته شوند (با عایق یا بدون عایق) تا یک کابل را تشکیل دهند. تعریف استاندارد برقکار این است که یک سیم منفرد یک “کابل” نیست، بلکه چندین سیم، به طور جداگانه عایق بندی شده و به نوعی به هم متصل شده‌اند، یک “کابل” را تشکیل می‎دهند.

سیم و کابل - کابل مسین

برای خرید سیم و کابل به چه نکاتی باید توجه کرد؟

این روزهای بازار فروش سیم و کابل مملو از انواع سیم و کابل با برندهای مختلف است که برخی از آن‎ها استانداردهای لازم را دارند و در مقابل برخی دیگر بی‎کیفیت، تقلبی و نامرغوب هستند. برخی از تولیدکنندگان در صنعت کابل، کیفیت محصول را فدای سودآوری کرده و در نتیجه کالای بی‎کیفیتی را تولید و روانه بازار می‌کنند. بنابراین بسیار مهم است که شما از فروشگاه‎های معتبر و خوشنام خرید کنید. همچنین خرید از برندهای معروف مزایای بسیاری دارد. اغلب برندهای معتبر دارای ضمانت نامه و گارانتی هستند. در اینجا قصد داریم به بررسی برخی از نکات مهم که قبل از خرید سیم و کابل باید در نظر بگیرید، بپردازیم.

کیفیت مواد رسانا: به‎طور کلی انواع سیم و کابل بر اساس مواد رسانا به دو دسته سیم‎های آلومینیومی و سیم‎های مسی تقسیم می‎شوند. مس رسانای بهتری نسبت به آلومینیوم دارد. در واقع مس از نظر اقتصادی بهترین ماده رسانا برای تولید انواع سیم و کابل می‎باشد زیرا بسیار انعطاف پذیر است و مقاومت کمی دارد و در نتیجه رسانایی ۱۰۰% می‎دهد. در مقابل در رابطه با هدایت جریان الکتریکی با ولتاژ فوق العاده بالا در مسافت‎های طولانی‌تر آلومینیوم نسبت به مس ارجعیت دارد زیرا مقرون به صرفه‎تر از مس است. آلومینیوم در مقایسه با مس ارزان‎تر است و از این رو در ساخت کابل‎های برق استفاده می‎شود.

عایق: عایق اصطلاحا به روکشی گفته می‎شود که بر روی رسانای لخت قرار می‎گیرد و آن را برای نصب در خانه یا صنعت ایمن می‎کند. PVC (پلی وینیل کلرید) یکی از بهترین عایق‎های موجود در بازار است که عملکرد فوق العاده‎ای دارد.

انعطاف پذیری: یکی از عوامل مهم دیگر در انتخاب کابل انعطاف پذیری است. قابل ذکر است که انعطاف پذیری نسبت مستقیمی با استحکام در کابل و سیم برق دارد. در واقع سیم‌های انعطاف پذیر در مقایسه با سیم‎ها و کابل های برق خشک در برابر شکنندگی مقاومتر هستند. همچنین سیم‎هایی با انعطاف پذیری بیشتر برای نصب در محیط‎های پیچیده مناسبتر هستند.

مقاومت در برابر حرارت: قبل از خرید سیم و کابل باید به میزان مقاومت کابل‎ها در برابر حرارت و آتش توجه داشته باشید.

قیمت: کابل‎ها ستون فقرات مدارهای الکتریکی هستند به همین دلیل مهم است که قیمت سیم و کابل مقرون به صرفه باشد. زیرا در هر پروژه به مقدار قابل توجهی سیم و کابل نیاز هست.

بهتر است قبل از خرید سیم و کابل از یک متخصص کمک بگیرید. متخصصین می‎توانند به شما در انتخاب بهترین سیم و کابل کمک کنند. همچنین حتما برای خرید سیم و کابل به فروشندگان قابل اعتماد و معتبر مراجعه کنید.

سیم و کابل ارزان

درباره شرایط فروش سیم و کابل با قیمت ارزان‌تر باید گفت که عموماً بهای سیم و کابل‌های برق در درب کارخانه بر پایه هزینه‌هایی محاسبه می‌شود که محصول تولید شده است. وقتی نمایندگی‌های فروش دست به خریداری این محصولات می‌زنند درصدی بر قیمت تمام‌ شده محصولات خود می‌افزایند و دلیل این امر بالا رفتن بهای فلزاتی است که ساختار اصلی سیم و کابل را تشکیل می دهند. به همین دلیل بهای تمام‌شده در درب کارخانه اندکی پایین‌تر از خرید از نمایندگی‌های فروش می باشد. و خیلی از متقاضیان علی الخصوص خریداران عمده محصول به دنبال خرید ارزان‌تر از کارخانه هستند. از آنجا که قیمت سیم و کابل برق مثل هر محصول دیگری یکی از مهم‌ترین فاکتورها در زمان خرید محسوب می‌شود به همین دلیل بسیاری از نمایندگی‌های فروش مجاز سیم و کابل برق اقدام به فروش محصولات خود با قیمت درب کارخانه می کنند تا شرایطی را برای خریدار خود فراهم نمایند که آن‌ها بتوانند به ارزان‌ترین قیمت به محصول موردنظر خود دست پیدا کنند. پیش از آنکه شما دست به خرید محصول موردنظر خود بزنید باید از شرایط تأثیرگذار بر قیمت سیم و کابل آگاهی داشته باشد و بعد از کسب این اطلاعات قیمت تمام‌ شده را با آنچه فروشندگان غیر متمرکز محصول ارائه می‌دهند بسنجید آنگاه است که خواهید فهمید( بخصوص در خریدهای عمده و کلان) چه تفاوت اساسی در خرید از کارخانه با قیمت ارزان‌تر وجود دارد.

سیم و کابل - کابل مسین

قیمت سیم و کابل

در بازار امروز سیم و کابل‌های برق حاوی انواع و اقسام متنوعی هستند که در هر دسته از انواع این نوع محصول زیر مجموعه‌ای از محصولات فرعی نیز دیده می شود که تنوع این حوزه را بسیار گسترده کرده است. اما با یک نگاه کلی باید گفت که اکثر این انواع سیم و کابل از عناصر ثابتی تشکیل‌ شده‌اند که عبارت‌اند از: بخش رسانا که عموماً از فلزاتی مانند آلومینیوم و مس ساخته شده اند و بخش عایق سیم و کابل که از جنس PVC و یا پلی ‌اتیلن است. از آنجایی‌که قیمت این مواد اولیه که تشکیل‌ دهنده و سازنده انواع سیم و کابل می باشند وابسته به عوامل زیادی است در اینجا سعی می‌کنیم مهم‌ترین عواملی که بر قیمت سیم و کابل تأثیر می‌گذارد را به شما معرفی نماییم:

  • اندازه و میزان ولتاژ عبوری سیم یا کابل
  • اندازه سطح مقطع سیم یا کابل
  • میزان آمپر مصرفی سیم یا کابل
  • نوع و جنس روکش یا عایق سیم یا کابل
  • نوع حفاظت الکتریکی سیم و کابل
  • تعداد رشته‌های سیم بکار گرفته‌ شده در سیم یا کابل
  • نوع استانداردهای موجود برای سیم یا کابل  
  • و…

این عوامل نقش تعیین‌کننده‌ای در بهای تمام ‌شده سیم و کابل دارند و شما پیش از آن باید در مورد محصول موردنظر خود آگاهی‌های لازم را کسب نموده و پس ‌از آن دست به خرید بزنید. علاوه بر این متغیر بودن قیمت مس و آلومینیوم در بازار و تغییر مدام آن در بازار نامتعادل امروز نیز امکان ارائه قیمتی ثابت و نهایی را از ما سلب می‌کند.

لیست قیمت سیم و کابل شرکت کابل مسین

همانطور که گفتیم قیمت سیم و کابل به عوامل مختلفی نظیر مواد اولیه، نوع سیم و کابل، حجم خرید (خرید عمده و یا جزئی) و… بستگی دارد. بهتر است قبل از خرید سیم و کابل نوسانات بازار را در نظر گرفته و با مشاوران در این زمینه مشورت کنید. خرید از فروشندگان معتبر و منصف می‎تواند ریسک خرید را تا حد زیادی کاهش دهد. شما می‎توانید برای استعلام قیمت انواع کابل و مشاوره خرید با کارشناسان ما در کابل مسین در ارتباط باشید.

فروش سیم و کابل در نمایندگی های کابل مسین

هر یک فروشندگان سیم و کابل  دارای مزیت‌ها و خصوصیات ویژه‌ای هستند  اما تولیدکنندگانی وجود دارند که به دلیل سابقه طولانی در تولید و فروش تخصصی سیم و کابل و برخورداری از تمامی استانداردهای لازم در این حوزه از تمامی الزامات موجود در انتخاب یک تولیدکننده خوب و مناسب برخوردار هستند. کارخانه کابل مسین MESINCABLE.COM دقیقاً یک نمونه از این تولیدکنندگان است که شرایط بسیار مطلوبی را برای خریداران ایجاد کرده است و در میان بیشتر تولیدکنندگان سیم و کابل در زمره بهترین و مناسب‌ترین تولیدکنندگان قرارگرفته است.در این مقاله از وبلاگ کابل مسین، به بررسی کامل و جامع سیم برق و کابل برق پرداختیم. شما می‌توانید انواع سیم و کابل را از شرکت کابل مسین بخواهید. شرکت کابل مسین (سهامی خاص) با بکار گیری تجربه علمی و عملی بیش از ربع قرن در صنعت کابل سازی فعالیت داشته و یکی از وارد کنندگان و توزیع کنندگان مطرح مس و آلومینیوم کشور می باشد. شرکت کابل مسین دارای دفتر مرکزی در تهران، شعبه مرکزی فروشگاه در لاله زار جنوبی و کارخانه در محمد شهر کرج می‌باشد که از نظر بعد مسافت یکی از نزدیکترین تولید کنندگان سیم و کابل به تهران می باشد. شرکت کابل مسین تولیدات خود را بر پایه ی تامین نیاز داخلی و خارجی انواع سیم و کابل‌های برق، کابل‌های جوش، کابل مسلح، نوار مسی، ابزار دقیق، کابل‌های کنستانتریک، کابل‌های ضدحریق و کم دود و… قرار داده است. این شرکت با برخورداری از کارشناسان مجرب و متخصص شما را پیش از اقدام به خرید محصول یاری کرده و با دادن اطلاعاتی جامع و کامل هرآنچه نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهند تا خیالتان را از یک خرید آگاهانه راحت کند. علاوه بر این کارخانه کابل مسین از نظر محصولات متنوع با تمامی استانداردهای مورد نظر، تولیدکننده‌ای بسیار نمونه است که هر نوع محصولی را می‌توانید در آن بیابید. یکی دیگر از مزیت‌های خرید از کابل مسین این است که شما می توانید هر محصولی را با بهترین و منصفانه‌ترین قیمت در آن بیابید. می‌توان گفت که سه عامل عمده تنوع محصول، اصالت کالا و قیمت‌های منصفانه، این تولیدکننده را به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید انواع سیم و کابل  تبدیل کرده است.

شما می‎توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی پیش از خرید از طریق شماره تلفن‌های ۰۲۱۲۲۲۲۸۱۸۶ (دفتر مرکزی)، ۰۲۶۳۶۳۰۴۲۶۶ (فروش درب کارخانه) و ۰۲۱۳۳۹۷۴۴۰۹ (شعبه مرکزی فروش)، با کارشناسان و متخصصان کابل مسین در تماس باشید. 

مشاوره و پاسخگویی در سریع‌ترین زمان ممکن

برای اطلاع از قیمت‌های دقیق و به‌روز و مشاوره تخصصی با کارشناسان شرکت کابل مسین، در واتساپ، روبیکا، سروش به شماره ۰۹۱۰۷۵۸۷۱۳۲ در ارتباط باشید.

سوالات متداول سیم برق و کابل برق

سیم برق و کابل برق جز مهم‎ترین متریال‌ها و ابزار مورد نیاز در تاسیسات الکتریکی هستند که وظیفه هدایت ایمن جریان به نقطه مورد نظر در داخل محل را دارند. بدون انواع مختلف سیم یا کابل برق، انتقال، توزیع و تولید برق امکان پذیر نخواهد بود.

اگرچه که این دو، متریال هدف کاملا یکسانی دارند، اما ساختار و کاربردهای متفاوتی دارند. در داخل سیم‎ها تنها یک هادی وجود دارد بنابراین آن‎ها سفت‌تر و محکم‌تر هستند. اما کابل‎ها دارای چندین سیم رسانا به هم پیوسته هستند که این امر باعث انعطاف پذیری بیشتر آن‌‎ها می‌شود.


سیم و کابل برق

کابل برق شاید یکی از مهمترین اجزای یک کامپیوتر یا در کل وسیله الکترونیکی باشه چون بدون کابل برق دستگاه روشن نمیشه ، شاید در آینده این موجود ۲ پا کاری کنه که دیگه نیازی به کابل برق جهت روشن کردن وسیله الکترونیکی نباشه اما فعلا که اینجوری نیست .

حالا از این حرف ها گذشته تقریبا همه می دونن که کابل برق هرچی ضخیم تر باشه بهتره و به اصطلاح جون دار تره و حاضرن گرون تر بخرن تا خیالشون راحت باشه . اما خیلی از این افراد دقیقا نمی دونن که چرا سیم برق ضخیم تر ، بهتر و گرون تر هست .

ضمن اینکه یک سری ابهامات دیگه در مورد کابل برق و کلا سیم هست که شاید ندونید ، مثل تاثیر طول کابل در کیفیت و سوالات دیگه که در این پست بهشون پاسخ میدم پس تا انتهای پست را در مورد کابل های برق رو بخونید .

آشنایی با سیم و کابل برق

تفاوت سیم برق و کابل برق به زبان ساده!

قبل از هر چیز لازمه بگم که اونور آب ، معنی کابل با معنی سیم فرق میکنه . سیم به یک یا چند رشته فلز که ۹۹ درصد موارد فلز مس هست میگن که داخل یک قالب لاستیکی پیچیده شده . کابل به چند تا سیم میگن که داخل یک قالب لاستیکی بزرگتر جاساز شده . مثلا کابل برق از دو رشته سیم فاز و نول تشکیل شده . پس یه جورایی میشه گفت که اگه سیم نباشه  قیمت سیم و کابل اصلا کابل هم وجود خارجی نداره.

سیم چیست به زبان حرفه ای!

برای انتقال جریان الکتریکی از مکانی به دیگرمکان از سیم و بافه استفاده می‌شود. عامل انتقال جریان الکتریکی در سیم‌ها فلزّ لیست قیمت سیم و کابل رسانای جریان می‌باشد.

واژه ی «سیم»، علاوه بر موردهای برقی، برای سیم گیتار، تار و غیره در سازهای زهی، به همراه واژهٔ «تار» نیز کاربرد دارد.

ولتاژ نامی سیم چیست؟

«ولتاژ نامی سیم»، به ولتاژی گفته می‌شود که سیم، برای آن ولتاژ طرّاحی شده‌است و بر پایهٔ آن، آزمون‌های الکتریکی را می‌انجامند. این ولتاژ را به صورت U۰/U بیان می‌کنند که در آن U۰، مقدار مؤثّر ولتاژ میان هررشته و زمین است و U، مقدار مؤثّر ولتاژ میان دو فاز.

چند مدل سیم داریم؟

  • سیم چند رشته ای
  • سیم مفتولی

اینکه کجا از سیم تک رشته ای و کجا از سیم چند رشته ای استفاده بشه به تفاوت هاشون بر میگیرده که در ادامه میگم .

تفاوت سیم تک رشته ای و چند رشته ای

سیم چند رشته ای هر چقدر هم که ضخیم باشه باز از سیم مفتولی انعطاف بیشتری داره و در جاهایی که احتیاج به دستکاری و لحیم کاری سیم هست بیشتر استفاده میشه مثل مدارهای الکترونیکی .

سیم چند رشته ای در برابر پدیده خستگی مواد مقاوم تر هست و در مواقعی که این پدیده مشکل ساز باشه از سیم مفتولی کمتر استفاده میشه . پدیده خستگی مواد در اثر مرور زمان و تغییرات آب و هوایی و در نتیجه تغییر در ساختار ماده بوجود میاد که باعث شکستگی و ترک های ریزی در فلز میشه که بعدها این ترک ها بزرگتر و فلز از هم می پاشه .

■ هزینه تولید سیم چند رشته ای بیشتر از سیم مفتول هست و در مواقعی که تعداد سیم زیاد مورد استفاده زیاد باشه و به انعطاف کمتری هم نیاز باشه از سیم مفتول استفاده می کنن .

سیم های مفتولی

■ از سیم های مفتولی در کاربردهایی غیر از الکترونیک و برق هم استفاده میشه هرچند کم اما در مکانیک برای جابجایی و یا محکم کردن چیزی از سیم مفتولی استفاده میکنن .

■ مقاومت الکتریکی سیم چند رشته ای از سیم تک رشته ای بیشتره . چون سطح مقطع سیم چند رشته ای با وجود شکاف هایی که بین رشته ها هست بیشتر میشه که در ادامه در مورد سطح مقطع در مقاومت و هدایت الکتریکی سیم صحبت می کنم .

■ در فرکانس های بالا سیم چند رشته ای بیشتر استفاده میشه ، چرا ؟ ببینید پدیده ای به نام اثر پوستی یا به انگلیسی Skin Effect در سیم ها وجود داره که باعث اتلاف توان در سیم میشه . البته سیم های چند رشته ای معمولی اثر پوستی رو خیلی کاهش نمی دن و برای کاهش این اثر از کابل چند رشته ای به نام لیتز استفاده میکنن . کابل Litz در واقع از چند سیم چند رشته ای تشکیل شده که با روکش عایقی از همدیگه ایزوله شدن و سطح مقطع کلی برای عبور جریان رو بیشتر می کنن .

آشنایی با سیم و کابل برق

کابل چیست به زبان حرفه ای!

بافه یا شاه سیم یا کابل (به انگلیسی: Cable)، به یک یا چند سیم یا طناب که در کنار هم یا به صورت بسته، به‌هم‌پیچیده یا به‌هم‌بافته برای شکل‌دادن یک مجموعهٔ یگانه هستند، گفته می‌شود. در مکانیک، کابل ها برای بالابردن و کشیدن به کار می‌رود.

در برق، از آن‌ها برای هدایت جریان برق استفاده می‌شود. یک کابل نوری دارای یک یا چند فیبر نوری در یک پوشش محافظ است که از فیبرها محافظت می‌کند. کابل مکانیکی را به‌طور تخصصی‌تر طناب فولادی (یا سیم بکسل) می‌نامند.

پی وی سی

مهم‌ترین و بیشترین عایقی که در ساختمان کابل ها بکار می‌رود P.V.C (پلی وینیل کلراید) است که پرتو دور یا پلاستیک نامیده می‌شود. P.V.C عایقی غیرقابل اشتعال است و این مزیت خوبی در کابل ها می‌باشد. دارای انعطاف‌پذیری زیادی می‌باشد. مواردی مانند ارزانی تولید انبوه و سادگی ساخت باعث شده که بیش از ۹۰ درصد کابل های فشار ضعیف از این عایق درست شوند.

نوعی عایق دیگر به نام PET (پلی اتیلن) برای کابل ها بکار می‌رود که آتشگیر بوده و در مکانهای اختصاصی بکار می‌رود. در بعضی از کابل ها از عایق لاستیکی استفاده می‌شود که کاربرد زیادی ندارد.

هادی کابل ها از جنس مس یا آلومینیوم می‌باشند. در صورتی‌که بخواهیم از کابلی با هادی آلومینیوم برای کابل کشی هوایی استفاده کنیم باید یک رشته آن فولاد باشد.

شناسائی کابل ها

برای شناسائی کابل ها از حروفی استفاده می‌شود که روی کابل ها نوشته شده‌است برخی از این حرف طبق استاندارد آلمان V.D.E بشرح زیر می‌باشد:

  1. N کابل با هادی مسی
  2. NA کابل با هادی ألومینیوم
  3. Y علامت عایق پرتو دور می‌باشد
  4. H علامت ورق متالیزه می‌باشد
  5. T سیم تحمل‌کننده در کابل کشی هوایی
  6. R حفاظت فولادی نواری شکل
  7. Y روکش کمربندی پرتو دور
  8. R هادی دایره‌ای شکل می‌باشد
  9. E هادی یک رشته و دایره‌ای می‌باشد
  10. M هادی چند رشته
  11. S هادی بشکل مثلث

کابل برق

کابل برق به مجموعه‌ای از یک یا چند سیم که در کنار هم یا به صورت به هم‌ تابیده شده که معمولا توسط لایه‌های محافظی پوشانده می‌شود گفته می‌شود.

کاربرد کابل برق

امروزه در صنعت برق بخش عظیمی از توزیع انرژی الکتریکی، به ویژه در کابل فشار ضعیف بوسیله کابل برق انجام می‌گیرد.
البته برای انتقال انرژی الکتریکی کابل فشار متوسط و کابل برق فشار قوی نیز در برخی موراد از کابل های مخصوص استفاده می‌شود.
کاربرد کابل ها در تاسیسات الکتریکی بسیار وسیع و دارای اهمیت زیادی است.

اجزای کابل برق

کابل ها بر اساس نوع کاربردی که دارند بسیار متنوع هستند و به شکل‌های گوناگون در بازار یافت می‌شود.
ساختمان و اجزای تشکیل دهنده کابل های مخابراتی کاملا با کابل های مورد استفاده در صنعت برق کابل برق فشار قوی و کابل برق فشار ضعیف تفاوت دارند.

هادی و عایق

اما بطور کلی کابل برق همواره از دو قسمت اصلی هادی و عایق تشکیل شده‌اند. تفاوت کابل ها ناشی از نوع کاربرد آنهاست.
بدان معنا که نوع کاربردشان موجب می‌شود که جنس، شکل، تعداد، سطح مقطع هادی‌ها و عایق‌ها با یکدیگر تفاوت داشته باشند. این تفاوت‌ها موجب تقسیم‌بندی کابل برق می‌شود.

هادی کابل برق

هادی کابل همان قسمت اصلی کابل برق است که وظیفه هدایت جریان الکتریکی را بر عهده دارد.
این هادی ها معمولا از مس و آلومینیوم ساخته می‌شود و به صورت افشان یا چند رشته‌ای، مفتولی، تک رشته‌ای، گرد یا مثلثی در بازار موجود است.
انواع مختلف هادی کابل را با نشانه‌های اختصاری استاندارد شده نشان می‌دهند .

عبارتند از:

نشانه هادی گرد حرف R، نشانه هادی مفتولی تک رشته‌ای حرف E، نشانه هادی مثلثی حرف S و نشانه هادی افشان یا چند رشته‌ای حرف M است.

عایق کابل برق

متناسب با نوع مصرف، عایق کابل برق از مواد مختلف ساخته می شود. این مواد عبارتند از:

  1. کاغذ های آغشته به روغن های مخصوص
  2. مواد لاستیکی
  3. PVC که پرمصرف ترین عایق‌ها برای کابل ها، عایق PVC است که آن را پروتودور نیز می‌نامند. نوع دیگری از این مواد PET نام دارد که آن‌ها هم برای عایق کابل استفاده می‌شوند.
    این دو نوع ماده کاملا شبیه هم هستند با این تفاوت که عایق های PVC نسوز و عایق های PET قابل اشتعال هستند.

غلاف کابل برق

غلاف به لایه یا لایه‌هایی بر روی کابل گفته می‌شود که می‌توانند عایق کابل برق را در مقابل انواع نیروهای مکانیکی محافظت کرده و همچنین از نفوذ رطوبت به داخل کابل جلوگیری نمایند.
این غلاف‌ها می‌توانند بسته به محل مورد استفاده انواع PVC، آلومینیومی، سربی و فولادی باشند.

انواع هادی کابل برق

هادی‌های مسی و آلومینیومی کابل برق را به صورت زیر تقسیم‌بندی می‌کنند:

  • هادی‌های تک مفتولی
  • هادی‌های گرد تابیده منظم
  • هادی‌های انعطاف پذیر (افشان)
  • هادی‌های فشرده گرد تابیده منظم
  • هادی‌های فشرده سکتور تابیده منظم

هادی تک مفتولی (کلاس ۱) و تابیده منظم (کلاس ۲) برای کاربرد نصب ثابت و هادی‌های انعطاف‌پذیر یا افشان (کلاس ۵) و بسیار انعطاف پذیر (کلاس ۶) برای کاربرد با انعطاف‌پذیری در نظر گرفته می‌شوند.
بکارگیری هر یک از انواع هاد‌ی‌ها به نحوه استفاده، توصیه‌های استاندارد و در برخی مواقع سلیقه مصرف‌کننده سیم و کابل برق بستگی دارد.

خصوصیات عایق کابل برق

در تولید کابل برق با توجه به ساختار و نوع استفاده کابل لایه‌های حفاظتی مختلفی استفاده می‌گردد اما بصورت عمومی تمامی کابل ها دارای عایق و روکش هستند.
عایق بخشی از کابل برق است که مانع هدایت جریان برق بوده و بایستی الزامات زیر در تولید آن رعایت گردد.

الزامات عایق:

  • عایق سیم باید دارای استقامت مکانیکی و قابلیت ارتجاعی کافی باشد
  • عایق سیم باید کاملا هادی سیم را در بر گرفته باشد
  • عایق باید کاملا به هادی سیم چسبیده باشد ولی به استثناء بندهای با انعطاف‌پذیری بالا بایستی جدا کردن عایق از هادی سیم بدون آسیب دیدن عایق هادی و یا پوشش قلع اندود (در صورت وجود) امکان پذیر باشد
  • میانگین ضخامت عایق از مقدار استاندارد کمتر نباشد

خصوصیات غلاف کابل برق

  • عدم چسبندگی به عایق کابل
  • کمتر نبودن میانگین ضخامت غلاف کابل از مقدار استاندارد
  • به کار بردن غلاف بر روی عایق کابل های تک رشته‌ای
  • به کار بردن غلاف بر روی مجموعه رشته‌های کابل های چند رشته‌ای

نکات انتخاب کابل برق مناسب

هر کابل برق با سطح مقطع معین قادر به انتقال جریان مشخص است که اگر از آن حد بیشتر گردد ، باعث کوتاه شدن عمر و یا سوختن کابل برق و بروز حوادثی خواهد شد. لذا در طراحی یک شبکه باید سه اصل زیر رعایت شود:

  • جریان برق از حد مجاز جریان کابل برق تجاوز نکند.
  • افت ولتاژ نباید بیشتر از حد مجاز گردد.
  • درباره سطح مقطع انتخاب شده از نظر افت توان ، محاسبات اقتصادی صورت گیرد.

نکاتی درباره چگونگی استفاده از کابل برق

نگهداری و استفاده صحیح هر نوع وسیله‌ای از جمله کابل برق باعث ازدیاد طول عمر آن خواهد شد که در این خصوص جا دارد چند نکته مهم زیر توجه نمود:

۱- کابل برق پلاستیکی(PVC) را نباید در زمستان (درجه حرارت کمتر از صفر باشد) کابل کشی نمود.
اگر در چنین مواقعی لازم به کابل کشی بود باید قبلا قرقره کابل را در اتاق یا انبار گرم نمود و سپس فورا آن را مورد استفاده قرار داد.

۲- اگر کابل برق در خاک گذاشته شود، باید گودالی به عمق ۷۰ سانتی‌متر حفر گردد و کمی خاک نرم در آن ریخته و پس از گذاشتن کابل به اندازه ۲۰ سانتی‌متر خاک نرم روی کابل بریزید و روی آن را آجر قرار دهید و بعد داخل گودال را با خاک معمولی پر کنید.

۳- هنگام نصب کابل برق نباید شعاع خمش کابل از ۱۲ تا ۱۵ برابر قطر خارجی آن کمتر باشد.

کابل های فشار ضعیف

مطابق استاندارد وی‌دی‌ئی آلمان، رنگ عایق رشته‌های کابل فشارضعیف باید به ترتیب خاکستری روشن، سیاه، قرمز، آبی و سیاه باشد، بدین صورت که یک کابل دورشته‌ای تنها از دو رنگ اول، و یک کابل پنج‌رشته‌ای از هر پنج رنگ استفاده خواهد کرد.

رنگ خاکستری روشن که در این چهار نوع کابل مشترک است، به عنوان سیم صفر (MP) استفاده می‌شود و هادی با رنگ قرمز را به عنوان سیم محافظ در نظر می‌گیرند. در کابل های فشارضعیف چهاررشته‌ای، معمولاً سطح مقطع سه رشته از سیم ها با هم مساویست، و سطح مقطع هادی چهارم تقریباً نصف هادی‌های دیگر (یا کمی کوچکتر) ساخته می‌شود.

روش شناسایی لیست قیمت سیم و کابل مرغوب

۱-سطح بیرونی سیم و کابل باید صاف و فاقد هرگونه فرورفتگی و برجستگی باشد (موج دار بودن سطح سیم وکابل های غیرقابل انعطاف ایراد محسوب نمی‌شود).

۲-قطر زیاد عایق یا غلاف سیم وکابل دلیلی مبنی بر مرغوب بودن آن محصول نیست متأسفانه برخی از تولیدکنندگان با کاستن از وزن مس لازم در سیم و کابل (با کاستن تعداد رشته‌های مس یا قطر رشته‌های مس) و افزودن به قطر عایق یا غلاف سبب می‌شوند وزن محصول مناسب به نظر برسد اما این محصول قابلیت استفاده برای مورد طراحی شده را نخواهد داشت و در صورت استفاده سبب بروز آتش‌سوزی یا مشکلات دیگر می‌شود.

۳-هنگامی که سیم را از مقطع برش می‌زنیم (توسط سیم چین یا تیزبر) باید هادی (مس) در مرکز عایق قرار گرفته باشد که اصطلاحاً به آن سنتر بودن هادی گفته می‌شود.

کابل و سیم برق

۴-هنگامی که کابل را از مقطع برش می‌زنیم باید غلاف به گونه‌ای سیم ها را دربرگرفته باشد که ضخامت غلاف در اطراف سیم ها مساوی باشد که اصطلاحاً به آن سنتر بودن سیم ها گفته می‌شود.

۵-عایق سیم هنگام جداسازی از هادی (مس) باید به آسانی و به صورت کشسان از روی مس جدا گردد.

۶-در مورد کابل ها باید دقت نمود که جداسازی سیم ها از هم و از غلاف کاملاً آسان انجام پذیرد.

شرایط هادی مس

۷-در رابطه با سیم و کابل های مسی (که مورد بحث این نوشته می‌باشد) هادی مس باید شرایط زیر را داشته باشد:

الف-از مس خالص نرم شده (آنیل شده) تهیه شده باشد.

ب-سطحی کاملاً شفاف و براق داشته باشد.

ج-اکسید نشده باشد (رشته‌های مس سیاه نباشند).

د-قابل انعطاف باشد (با خم و راست شدن سیم، رشته‌های هادی نشکند).

ه-به اندازه کافی و طبق جداول استاندارد برای هر مقطع سیم، مس مصرف شده باشد (کم بودن میزان مس سبب می‌شود مقاومت هادی به نسبت استاندارد آن مقطع زیاد باشد و استفاده مازاد آن سبب هدر رفتن فلز گران‌بهای مس می‌شود و در نتیجه قیمت تمام شده سیم یا کابل افزایش می‌یابد

قیمت کابل چند رشته

اولین عدد از سمت چپ در سایز هر کابل نشان دهنده تعداد رشته سیم داخل آن می‌باشد.

– کابل دو رشته: اگر مصرف‌کننده‌جریان الکتریکی تک فاز باشد و ارت نیز نداشته باشیم از کابل دو رشته استفاده می‌کنیم.

– کابل سه رشته: اگر مصرف‌کننده جریان الکتریکی تک فاز باشد و ارت نیز داشته باشیم از کابل سه رشته استفاده می‌کنیم.

– کابل چهار رشته: اگر مصرف‌کننده جریان الکتریکی سه فاز باشد و ارت نیز نداشته باشیم از کابل چهار رشته استفاده می‌کنیم.

– کابل پنج رشته: اگر مصرف‌کننده جریان الکتریکی سه فاز باشد و ارت و نول داشته باشیم از کابل پنج رشته استفاده می‌کنیم.

اتصال کابل ها به هم

برای اتصال کابل ها به یکدیگر از دوراهه و برای گرفتن انشعاب از آن‌ها از سه‌راهه استفاده می‌شود و آن‌ها را در مفصل یا ماهیچه قرار می‌دهند که با قیر مخصوص پر می‌شود.

اتصال کابل ها به مدار

برای اتصال کابل به مدار از کابل‌شو یا کفش کابل استفاده می‌کنند. کابل‌شوها ممکن است پیچ و مهره‌ای، با پرس، یا با لحیم به کابل متصل شوند.

ضخامت کابل و تاثیری آن بر کیفیت فروش سیم و کابل

واسه اینکه تاثیر ضخامت کابل در رسانایی و در نتیجه کیفیت اون کابل رو کامل درک کنید مثال می زنم.

مثال معروف شلنگ آب ، هرچی شلنگ آب قطر بیشتری داشته باشه آب بیشتری رو می تونه از داخلش عبور بده و کمتر در معرض ترکیدگی قرار میگیره و شما هم از ناحیه شلنگ کمبود فشار آب رو حس نمی کنید .

سطح مقطع سیم و کابل

مثال دیگه میشه به اتوبانی اشاره کرد که لاین های زیادی داره و ترافیک کمتری ایجاد می کنه . در کابل هم همین مسئله صدق میکنه . جریان الکتریکی حاوی میلیون ها الکترون هست . هر چی جریان بیشتر باشه تعداد این الکترون ها بیشتر میشه . حالا هرچی کابل قطر بیشتری داشته باشه ( در مباحث الکترونیکی به قطر سیم ، سطح مقطع سیم میگن ) جریان عبوری نیز می تونه بیشتر باشه و مقاومت سیم در برابر عبور جریان کمتر میشه .

این مسئله در مورد کابل برق خیلی بیشتر صدق می کنه ، شاید دیده باشید که کابل برق داغ شده باشه معمولا کابل برق های باریک این بلا سرشون میاد . اگه سطح مقطع سیم جوابگوی جریان عبوری برق نباشه ، کابل از خودش مقاومت نشون میده که این مقاومت به صورت گرما ظاهر میشه .

پس نتیجه اینکه هر چی سطح مقطع یا همون ضخامت کابل بیشتر باشه کمتر داغ میشه و کمتر در معرض سوختگی و آتش سوزی قرار میگیره .

طول کابل و تاثیری آن بر کیفیت فروش سیم و کابل

مواد رسانا هیچ وقت به صورت ایده ال در دنیا وجود ندارن ، ایده ال واسه قصه و کتاب هاست ، فلز مس رسانای ۱۰۰ درصد نیست و در برابر عبور جریان مقاومت نشون میده اما مقدار این مقاومت خیلی کم هست .

حالا هر چی طول کابل مسی بیشتر باشه مقاومت کابل در برابر عبور جریان بیشتر میشه . واسه اینه که شاید بعضی وقت ها دیدید کابل USB و یا کابل های دیگه که طول زیادی دارن شما رو به نتیجه مطلوب نرسونده باشن .

به زبون ساده و البته الکترونیکی ، هر تکه از یک سیم مقاومت خاص خودش رو داره . اگه سیم ۱ متر باشه ، ۲۰ سانتی متر اولش مثلا ۴ اهم مقاومت داره و ۲۰ سانت دوم هم ۴ اهم و … ۵ تا ۲۰ سانتی متر با مقاومت ۴ اهم که به صورت سری با هم قرار دارن جمع میشن و میشه ۲۰ اهم .

فرمول مقاومت الکتریکی در سیم رو میشه اینجوری بیان کرد :

مقاومت الکتریکی = ( مقاومت مخصوص فلز ضرب در طول سیم ) تقسیم بر سطح مقطع یا همون قطر سیم

مقاومت مخصوص برای هر فلز مشخص و از قبل تعیین شده .