آیا تا بحال برایتان سوال پیش آمده که  کابل خودنگهدار چیست؟ کابل خودنگهدار که به عنوان کابل Aerial Bundled یا بطور مخفف ABC نیز شناخته می‎‌شود، یک خط برق هوایی است. این کابل از تعداد زیادی هادی عایق تشکیل شده است که به صورت بسته بندی شده و محکم به یکدیگر پیچیده شده‎‌اند. در این مقاله از وبسایت کابل مسین قصد داریم به بررسی کابل خودنگهدار، کابل خودنگهدار فشار ضعیف، کابل خودنگهدار شش رشته، کابل خودنگهدار پنج رشته، کابل خودنگهدار چهار رشته، کابل خودنگهدار سه رشته و لیست قیمت کابل خودنگهدار فشار ضعیف… بپردازیم و بطور کلی پاسخ دهیم که کابل خودنگهدار چیست و چه مزایا، معایب و کاربردهایی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت های به روز این محصول در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

کابل خودنگهدار شش رشته - کابل مسین

کابل خودنگهدار چیست؟

با ظهور تکنولوژی جدیدتر، مشکلات نسل‎های قبل تکنولوژی تا حد زیادی کاهش یافته است. یکی از دغدغه‎های اصلی این حوزه، تلفات برق و انرژی بوده است که شرکت‌های تولید برق تا چند سال قبل بطور جدی با آن مواجه بودند. امروزه با پیشرفت‌هایی که در زمینه انتقال انرژی ایجاد شده است، این مشکل با توسعه کابل‎های جدید برطرف شده است. به کمک کابل خودنگهدار، تلفات الکتریکی تا حد زیادی کاهش یافته است. این کابل‎ها در واقع خطوط برق هوایی هستند که که در جهت انتقال و توزیع نیرو در خطوط هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در کابل‌های خودنگهدار از چندین هادی عایق استفاده شده است که بصورت‎ محکم به یکدیگر تنیده شده‌اند. هادی‎های کابل هوایی دارای دو نوع هسته آلومینیومی و هسته مسی هستند. کاربرد هسته آلومینیوم بیشتر در شبکه توزیع است، عمدتاً به این دلیل که آلومینیوم سبک‌تر است و از نظر اقتصادی نیز صرفه‌ی بیشتری دارد. کابل خودنگهدار یک مفهوم نوآورانه برای توزیع برق در خطوط هوایی است. در مقایسه با سیستم‎های توزیع هوایی معمولی، کابل خودنگهدار با کاهش هزینه نصب، نگهداری و بهره برداری، ایمنی و قابلیت اطمینان بالاتر، تلفات توان کمتر، ثبات در تنظیم ولتاژ و… شرایط بهتری را به کاربران ارائه می‌دهد. همچنین قابل ذکر است که این سیستم برای توزیع انرژی در مناطق ناهموار نیز بسیار ایده آل است؛ به ویژه برای نصب در زمین‎هایی با شرایط دشوار مانند مناطق تپه‎ای، جنگل‎های انبوه، مناطق ساحلی و… بسیار کاربردی است. همچنین این سیستم برای توزیع برق در مناطق شهری پر ازدحام با خطوط باریک و خطوط فرعی نیز بسیار ایده آل است. همانطور که در بالاتر به این موضوع اشاره کردیم، به دلیل عایق بودن کابل‌های خودنگهدار، حتی می‎توان از این کابل‌ها در مناطق پرجمعیت با شکاف‎های باریک بین ساختمان‎ها نیز استفاده کرد. ممکن است در این مکان‌ها نتوان از هادی‎های معمولی استفاده کرد و پروژه را به‌طور ایده آل اجرا کرد. همچنین استفاده از کابل خود نگهدار  احتمال و امکان برق گرفتگی تصادفی را نیز کاهش می‌دهد. کابل‎‌های خودنگهدار بسیار قابل اعتماد هستند و عایق آن برای مقاومت در برابر گرما، سرما و نور شدید خورشید ساخته شده است. همچنین اختلال و خطا نیز در این سیستم‌ها بسیار کم است. استفاده از کابل‌های خودنگهدار بسیار ایمن است و عایق تعداد اتصالات کوتاه، اضافه ولتاژها و سوختگی ترانسفورماتور ناشی از طوفان‎های رعد و برق را کاهش می‎دهد.

کابل خودنگهدار از چه اجزایی تشکیل شده است؟

برای درک بهتر عملکرد و کارآیی انواع کابل مانند کابل خودنگهدار، کابل آلومینیوم، کابل برق و… بهتر است بدانیم که این کابل از چه اجزایی تشکیل شده است. بطور کلی تمامی سیم‌ها و کابل‌ها از یک بخش هادی و یک بخش عایق تشکیل شده‌اند. جزئیات تخصصی‌تر درباره هادی کابل عبارتست از:

هادی کابل

هادی‌ها بطور کلی شامل دو دسته آلیاژ هستند. برخی از کابل‌ها از مس و برخی دیگر از آلومینیوم ساخته شده‌اند. هادی کابل خود نگهدار بطور کلی از آلومینیوم چند رشته، فشرده و پیچ خورده و دارای مقطع گرد تشکیل شده است. همانطور که گفتیم دلیل استفاده از آلومینیوم سبکتر و ارزان‌‎تر بودن آن است.

کابل خودنگهدار سه رشته - کابل مسین

مزایا استفاده از کابل خودنگهدار

شهرنشینی و بطور کلی گسترش شهرها یکی از دلایل اصلی رشد کلی بازار انواع سیم و کابل به‌ویژه کابل‌های خودنگهدار است. نیاز به اتصالات شبکه برق در مناطق پرجمعیت باعث ایجاد تقاضا برای کابل‎های مورد استفاده در زیردریایی، هوایی و زیرزمینی شده است. کابل‎های زیرزمینی و کابل‌های هوایی فضای مورد نیاز برای کابل کشی را کاهش می‌دهند و انتقال مطمئن برق را ارائه می‌دهند. در اینجا قصد داریم به بررسی مزایای کابل خود نگهدار بپردازیم.

برخی از مزایای بی شمار کابل‎های خود نگهدار عبارتند از:

افزایش ایمنی

کابل خود نگهدار ایمن‎تر و قابل اعتمادتر از هر خط انتقال معمولی هوایی است. به همین دلیل بسیار پر طرفدار است و تقاضای آن در بازار نیز زیاد است.

هزینه‌های نگهداری کم

این کابل‌ها دارای هزینه‎های برق پایین، هزینه‎های نصب پایین، و مهم‎تر از همه، هزینه نگهداری پایین هستند. به همین دلیل (هزینه نگهداری کم) بیشتر افراد (پیمانکاران و مهندسان) به سمت این مدل کابل‌ها می‌روند و این کابل‌ها جایگزین هادی‌های مسی و آلومینیومی شده‌اند.

پوشش گسترده

بر خلاف کابل‎های انتقال عایق سنتی، شما می‎توانید از کابل‎های ABC (خود نگهدار) در همه مناطق استفاده کنید. شما می‌توانید با دانستن مشخصات این کابل، از این مدل کابل در مناطق صعب العبور نیز استفاده کنید. همچنین این کابل‎ها بهترین انتخاب برای نصب در مناطق شلوغ شهری هستند. مثلا در مکان‌های شلوغ شهری که فاصله بین آپارتما‌ن‎ها کم است و استفاده از هادی‎های دیگر در آنجا امکان پذیر نیست، می‎توان از کابل‎های خود نگهدار استفاده کرد. نصب این کابل‌ها در محیط‌های جنگلی بسیار آسان است و شما برای نصب این کابل‌ها نیازی به کوتاه کردن درختان و یا هرس کردن شاخه‌های آن‎ها ندارید.

ایمن در برابر اتصال کوتاه

قیمت مقرون به صرفه

قیمت مقرون به صرفه این کابل‌های خود نگهدار یکی از بزرگترین مزیت‎ها است که می‌تواند آن‌ها را نسبت به سایر کابل‎های سنتی جذاب‎تر کند.

تشخیص آسان عیوب

از آنجایی که این کابل‎ها قابل مشاهده هستند، تشخیص هر گونه عیب در سیستم آن‎ها بسیار آسان است.

نصب آسان

نصب کابل‌های خودنگهدار آسان است و شما برای نصب آن‌ها به شرایط خاصی نظیر عایق کردن، نیاز ندارید.

کابل خودنگهدار آلیاژی چیست؟

کابل خود نگهدار یک مفهوم جدید برای توزیع برق به‌ویژه توزیع برق در خطوط هوایی می‌باشد. در مقایسه با سیستم توزیع هادی لخت هوایی، کابل خود نگهدار با کاهش هزینه‌های نصب، نگهداری و عملیات، ایمنی و قابلیت اطمینان بالاتر، تلفات توان کمتر و صرفه‌جویی نهایی، عملکرد بهتر و مناسب‌تری دارد. همانطور که در بالاتر نیز به این موضوع اشاره کردیم سیستم توزیع ABC برای توزیع برق در نواحی روستایی، مناطق شهری، مناطق تپه‎ای، جنگلی و مناطق ساحلی ایده آل و مناسب است. کابل خود نگهدار آلیاژی عمدتاً برای خط انتقال شبکه برق شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ساختار ساده، ایمن و پایدار است و مکانیزم خوبی از عملکرد فیزیکی و الکتریکی دارد. در مقایسه با سیم لخت، این کابل دارای شکاف کوچکی است که می‎تواند در طول مسیر سیم صرفه جویی کند و افت ولتاژ را کاهش دهد. از همه مهم‎تر اینکه این مدل کابل باعث کاهش تصادف در تامین برق و ایمن سازی شهر می‎شود. قابل ذکر است که کابل خود نگهدار آلیاژی از تولیدات شرکت کابل مسین است و در دو نوع خود نگهدار آلیاژی سه رشته و خود نگهدار آلیاژی پنج رشته به بازار ارائه می‌شود. سیم‌‎ و کابل‌های تولیدی شرکت کابل مسین با بالاترین کیفیت‌ها تولید شده است و کاملا مطابق و متناسب با استانداردهای روز دنیا می‌باشد. تمامی سیم‌ها و کابل‎های تولیدی شرکت کابل مسین ابتدا در آزمایشگاه‌های مخصوص و واحد کنترل کیفیت با استفاده از متخصصین و کارشناسان با تجربه که وظیفه تست و کنترل کلیه محصولات و تطبیق دادن آن‎‏ها با استانداردهای مربوطه را دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرد، سپس به بازار ارائه می‌شود.

بررسی کیفیت و تطابق با استانداردها در چند مرحله صورت می‌گیرد:

  • کنترل مواد اولیه ورودی

  • کنترل محصولات حین فرآیند

  • کنترل نهایی محصولات

کابل خودنگهدار آلیاژی

مشخصات کلی کابل‌های خودنگهدار آلیاژی

کاربرد اصلی: کاربرد در منبع تغذیه در خط انتقال و توزیع برق

ایمنی بسیار بالا

مطابق با استاندارد HD626

ولتاژ نامی: ۲۲۰ / ۳۸۰ ولت

هسته کابل شامل هادی با لایه ای از XLPE اکسترود شده عایق شده است

دمای عملیاتی: این کابل در دمای ۹۰ درجه سانتیگراد به‌طور عادی به کار خود ادامه می‌دهد.

۱ یا ۳ (فاز) + (خنثی)

ابعاد کابل‌ خودنگهدار آلیاژی

  • ۳۵+۱۶+۵۰×۳ (سطح مقطع هادی فاز: ۳۵میلی‌متر مربع)
  • ۵۰+۱۶+۵۰×۳ (سطح مقطع هادی فاز: ۵۰میلی‌متر مربع)
  • ۵۰+۲۵+۵۰×۳ (سطح مقطع هادی فاز: ۵۰میلی‌متر مربع)
  • ۷۰+۱۶+۷۰×۳ (سطح مقطع هادی فاز: ۷۰میلی‌متر مربع)
  • ۷۰+۲۵+۷۰×۳ (سطح مقطع هادی فاز: ۷۰میلی‌متر مربع)
  • ۹۵+۲۵+۷۰×۳ (سطح مقطع هادی فاز: ۹۵میلی‌متر مربع)
  • ۳۵+۱۶+۵۰×۱ (سطح مقطع هادی فاز: ۳۵میلی‌متر مربع)
  • ۵۰+۱۶+۵۰×۱ (سطح مقطع هادی فاز: ۵۰میلی‌متر مربع)
  • ۵۰+۲۵+۵۰×۱ (سطح مقطع هادی فاز: ۵۰میلی‌متر مربع)
  • ۷۰+۱۶+۷۰×۱ (سطح مقطع هادی فاز: ۷۰میلی‌متر مربع)
  • ۷۰+۲۵+۷۰×۱ (سطح مقطع هادی فاز: ۷۰میلی‌متر مربع)
  • ۹۵+۲۵+۷۰×۱ (سطح مقطع هادی فاز: ۹۵میلی‌متر مربع)
کابل خودنگهدار چهار رشته - کابل خودنگهدار فشار ضعیف - کابل مسین

آشنایی با انواع کابل خودنگهدار

همانطور که گفتیم کابل‌های ABC در جهت انتقال و توزیع نیرو الکتریکی بصورت هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از این سبک از کابل کشی به اوایل قرن بیستم باز می‌گردد. از آن زمان تا کنون به دلیل مزایای بی شمار این سبک از کابل کشی، به سبکی محبوب و پر کاربرد تبدیل شده است. کابل‌های خودنگهدار را می‎توان به سه دسته تقسیم کرد:

کابل خود نگهدار فشار ضعیف

کابل خود نگهدار فشار ضعیف برای خطوط برق هوایی و ورودی خانه‌ها بسیار کاربردی و مناسب است. کابل های فشار ضعیف معمولاً می‎توانند فشار ۱ کیلو ولت و کمتر را تحمل کنند. این مدل کابل‌ دارای مزایایی نظیر هزینه نگهداری پایین و مناسب، نصب و راه اندازی آسان و… هستند. کابل فشار ضعیف از آلومینیوم، مس یا آلیاژ آلومینیوم به عنوان هادی استفاده می‌کنند.

کابل خود نگهدار فشار متوسط

کابل خود نگهدار فشار متوسط مؤثرترین کابل‌ها برای تبدیل شبکه برق در مناطق شهری، جنگلی و ساحلی هستند. همچنین این کابل‌ها برای انتقال نیروی سربار عملکرد فوق العاده‌ای دارند. همچنین این سیستم کارآمد، قابل اعتماد و مقرون به صرفه است. هادی مورد استفاده در کابل‌های فشار متوسط آلومینیومی و دایره ای شکل می‌باشد. همانطور که گفتیم اجزای کابل خود نگهدار فشار متوسط عبارتند از:

  • هادی کابل خودنگهدار فشار متوسط
  • اسکرین هادی
  • عایقی از جنس پلی اتیلن شبکه ای (XLPE)
  • اسکرین عایق
  • نوار جداکننده
  • شیلد فلزی
  • نوار جدا کننده شیلد فلزی از غلاف
  • غلاف بیرونی
  • سیم نگهدارنده لخت مطابق با استاندارد ASTM B498

 

کابل DUPLEX/TRIPLEX

کابل دوبلکس یا تریپلکس (DUPLEX/TRIPLEX) دارای استحکام کششی بالایی برای حمل بار ۱۲۰ ولتی برای کاربردهای مختلف خدمات سربار (انتقال هوایی) است. همچنین این سبک از کابل‌ها از کابل PVC یا XPLE به عنوان ماده عایق استفاده می‎کنند. ترکیب اصلی از آلومینیوم ۱۳۵۰-H19 همراه با هادی‎های فاز که به صورت متحدالمرکز پیچیده شده‎اند، تشکیل شده است. همچنین هسته خنثی این کابل از آلیاژ آلومینیوم AAC، ACSR یا ۶۲۰۱ تشکیل شده است. کابل کشی دوبلکس یا تریپلکس (DUPLEX/TRIPLEX) برای روشنایی خیابان، روشنایی فضای باز و خدمات موقت ساختمان قابل اجرا هستند. همچنین قابل ذکر است که دمای هادی عایق پی وی سی آن از ۷۵ درجه و دمای هادی عایق XPLE از ۹۰ درجه تجاوز نمی‎کند.

کابل خودنگهدار فشار ضعیف چیست؟

همانطور که در بالاتر نیز به این موضوع اشاره کردیم کابل‌ های خود نگهدار کابل‎هایی هستند که از ترکیب چند کابل تک هسته‎‌ای ایجاد شده‌اند. این کابل‌ها انواع مختلفی دارند که کابل خود نگهدار فشار ضعیف یکی از انواع آن‌ها می‌باشد. کابل خود نگهدار فشار ضعیف کابلی ارزان‌تر، ایمن‌تر و قابل اطمینان‌تر است که برای نصب آن بصورت هوایی به هرس درختان کمتری نیاز است. بنابراین در مناطقی که زیبایی آن منطقه اهمیت بیشتری دارد، استفاده از این مدل کابل‌ها ضرورت دارد. همچنین قابل ذکر است که این کابل‌ها به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند و همچنین احتمال آتش‌سوزی‌ در اثر برخورد اجسام خارجی با هادی نیز در آن‌ها کمتر و تقریبا نزدیک به صفر است. جالب است بدانید که LOW VOLTAGE ABC(کابل خودنگهدار فشار ضعیف) در تمامی قاره‎ها و در مجموع در حدود ۸۰ کشور مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل خود نگهدار فشار ضعیف از چهار هسته تشکیل شده است که هر یک شامل یک هادی آلومینیومی عایق بندی شده از پلی اتیلن کراسلینک شده (XLPE) است که به هم پیچیده شده اند تا یک هسته را تشکیل دهند. بطور کلی هادی‎‌ها باید به راحتی قابل شناسایی باشند، به‎ویژه در مناطقی که نور ضعیف می‌باشد و نیاز ویژه‎ای به تشخیص تمایز بین هادی فاز و خنثی وجود دارد. کابل‌های خود نگهدار فشار ضعیف انواع مختلفی دارند و هر کدام از این کابل‎ها برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از انواع آن‌ها عبارتند از: کابل خودنگهدار سه رشته، کابل خودنگهدار چهار رشته، کابل خودنگهدار پنج رشته، کابل خودنگهدار شش رشته که در ادامه به توضیح هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

مشخصات فنی کابل خودنگهدار فشار ضعیف

کابل های Aerial Bundle که اغلب به عنوان هادی‎های Aerial Bundled یا به سادگی کابل ABC شناخته می‎شوند، کابل‎هایی هستند که برای برق رسانی و توزیع برق در خطوط هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از ترکیب چند کابل تک هسته‎ای تشکیل شده‎‌اند. این کابل‎‌ها با توجه به کاربردی که دارند از چند نوع تک هسته‌ای و چند هسته‌ای تشکیل شده‌اند. کابل خود نگهدار فشار ضعیف شرکت کابل مسین مطابق با استانداردهای ایران و دنیا می‌باشد. رعایت این استانداردها و الزامات به نحوی است که برای خریدار جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نمی‌ماند. این کابل‌ها دارای ولتاژ KV 1/0.6 هستند و همچنین مطابق با یک سری از استانداردها در برابر شوک الکتریکی نیز محافظت دارند. کابل های Aerial Bundle دارای محدوده دمایی -۴۰- تا ۹۰+ درجه سانتیگراد هستند و می توانند در دمای کمتر از -۲۰ درجه سانتیگراد نصب شوند. اگر بخواهیم در رابطه با اجزای کابل‌های خودنگهدار فشار ضعیف نیز بحث کنیم باید بگوییم که مانند تمامی کابل‌ها و سیم‌های دیگر این کابل‌ها از چندین بخش مهم و اساسی تشکیل شده‌اند که مهم‎‌ترین بخش‎ آن‌ها بخش هادی کابل‎ها می‌باشد. بخش هادی کابل‎های خود نگهدار فشار ضعیف از آلومینیوم تشکیل شده است.

اگر دوست دارید درباره کابل جوش بیشتر بدانید اینجا کلیک کنید⬅️ کابل جوش

تامین انواع کابل خودنگهدار فشار ضعیف

مطابق با برنامه های مجموعه تامین، فروش و تحویل انواع کابل خودنگهدار فشار ضعیف اعم از :

  1. فشار ضعیف تکفاز سه سیمه
  2. فشار ضعیف سه فاز پنج سیمه
  3. فشار ضعیف سه فاز ۶ سیمه

با تنوع سایز و رده کیفی انجام می شود. شما می توانید به آسانی سفارش های خود را ثبت و کابل مورد نظرتان را تحویل بگیرید. کابل های خودنگهدار عرضه شده منطبق بر استانداردها تولید شده اند و برحسب درخواست مشتریان از نمونه های دارای تاییدیه توانیر یا شرکت های توزیع برق ارائه می گردند.

مشاوره و پاسخگویی در سریع‌ترین زمان ممکن

برای اطلاع از قیمت‌های دقیق و به‌روز و مشاوره تخصصی با کارشناسان شرکت کابل مسین، به صورت تماس تلفنی یا در روبیکا و سروش با شماره ۰۹۱۰۷۵۸۷۱۳۲ در ارتباط باشید.

کابل خود نگهدار سه رشته چیست؟

در اینجا قصد داریم به بررسی مشخصات و ابعاد کابل خود نگهدار سه سیمه بپردازیم و ببینیم که کابل خود نگهدار سه رشته چیست.

همه چیز درباره ابعاد، ساختار و کاربرد کابل خود نگهدار سه رشته

سایز کابل‌ سه سیمه مطابق با استانداردهای شبکه‌ی برق:

  • ۱۶+۱۶+۱۶×۱ (سطح مقطع هادی فاز: ۱۶ میلی‌متر مربع)
  • ۲۵+۲۵+۱۶×۱ (سطح مقطع هادی فاز: ۲۵ میلی‌متر مربع)
  • ۳۵+۳۵+۱۶×۱ (سطح مقطع هادی فاز: ۳۵ میلی‌متر مربع)
  • ۱۶+۱۶×۲ (سطح مقطع هادی فاز: ۱۶ میلی‌متر مربع)
  • ۲۵+۱۶×۲ (سطح مقطع هادی فاز: ۲۵ میلی‌متر مربع)
  • ۳۵+۱۶×۲ (سطح مقطع هادی فاز: ۳۵ میلی‌متر مربع)
  • ۲۵+۲۵×۲ (سطح مقطع هادی فاز: ۲۵ میلی‌متر مربع)

سایر مشخصات:

جنس عایق این کابل‌ها پلی اتیلن کراسلینک شده (XPLE)می‌‎باشد.

محدوده دمایی کابل سه رشته از ۴۰- تا ۹۰ درجه سانتیگراد می‌باشد.

جنس هادی: مفتول آلومینیوم

جنس مسنجر: فولاد مطابق استاندارد ملی

نوع هادی: مفتولی

کابل خود نگهدار چهار رشته چیست؟

کابل های خود نگهدار چهار سیمه از سه رشته سیم مشابه (یک رشته فاز و یک رشته نول و یک روشنایی) و یک رشته مسنجر از جنس فولاد تشکیل‌ شده است. این کابل از جنس آلومینیوم بوده و دارای عایق‌ بندی پلیمر XPLE سیاه است.

همه چیز درباره ابعاد، ساختار و کاربرد کابل خود نگهدار چهار رشته

سایز برخی از کابل‌‌های چهار سیمه مطابق با استانداردهای شبکه‌ی برق:

  • ۱۶+۱۶+۱۶+۱۶×۱ (سطح مقطع هادی فاز: ۱۶ میلی‌متر مربع) / (سطح مقطع هادی نول: ۱۶ میلی‌متر مربع)/(سطح مقطع هادی روشنایی:  ۱۶ میلی‌متر مربع )
  • ۲۵+۲۵+۱۶+۱۶×۱ (سطح مقطع هادی فاز:  ۲۵ میلی‌متر مربع) / (سطح مقطع هادی نول:  ۲۵ میلی‌متر مربع)/(سطح مقطع هادی روشنایی: ۱۶ میلی‌متر مربع )
  • ۲۵+۲۵+۲۵+۲۵×۱ (سطح مقطع هادی فاز: ۲۵ میلی‌متر مربع) / (سطح مقطع هادی نول: ۲۵ میلی‌متر مربع)/(سطح مقطع هادی روشنایی: ۲۵ میلی‌متر مربع )
  • ۳۵+۳۵+۱۶+۱۶×۱ (سطح مقطع هادی فاز: ۳۵ میلی‌متر مربع) / (سطح مقطع هادی نول: ۳۵ میلی‌متر مربع)/(سطح مقطع هادی روشنایی: ۱۶ میلی‌متر مربع )
  • ۳۵+۳۵+۲۵+۲۵×۱ (سطح مقطع هادی فاز: ۳۵ میلی‌متر مربع) / (سطح مقطع هادی نول: ۳۵ میلی‌متر مربع)/(سطح مقطع هادی روشنایی: ۲۵ میلی‌متر مربع )

 

سایر مشخصات کابل خودنگهدار چهار رشته:

جنس روکش این کابل‌هل پلی اتیلن (XPLE)می‌‎باشد.

محدوده دمایی کابل چهار رشته از ۴۰- تا ۹۰ درجه سانتیگراد می‌باشد.

جنس هادی: مفتول آلومینیوم مطابق استاندارد ملی

نوع هادی: مفتولی

 

جنس مسنجر: فولاد مطابق استاندارد ملی

 

کابل خود نگهدار پنج رشته چیست؟

کابل خود نگهدار پنج رشته یکی از انواع کابل‌های فشار ضعیف است. کابل خودنگهدار پنج رشته از سه رشته هادی با سطح مقطح یکسان به عنوان فاز ، یک رشته روشنایی یا نول و یک نگهدارنده از جنس فولاد تشکیل شده است.

همه چیز درباره ابعاد، ساختار و کاربرد کابل خود نگهدار پنج رشته

سایز کابل‌های پنج سیمه مطابق با استانداردهای شبکه‌ی برق:

سایز کابل خودنگهدار پنج رشته با نگهدارنده فولادی:

  • ۱۶+۱۶+۱۶×۳ (سطح مقطع هادی: ۱۶میلی‌متر مربع)
  • ۲۵+۱۶+۱۶×۳ (سطح مقطع هادی: ۲۵میلی‌متر مربع)
  • ۳۵+۱۶+۱۶×۳ (سطح مقطع هادی: ۳۵میلی‌متر مربع)
  • ۳۵+۱۶+۲۵×۳ (سطح مقطع هادی: ۳۵میلی‌متر مربع)
  • ۵۰+۱۶+۲۵×۳ (سطح مقطع هادی: ۵۰میلی‌متر مربع)
  • ۷۰+۱۶+۲۵×۳ (سطح مقطع هادی: ۷۰میلی‌متر مربع)

کابل خودنگهدار پنج رشته آلیاژی چیست؟

کابل خودنگهدار پنج رشته آلیاژی از سه رشته هادی با سطح مقطح یکسان به عنوان فاز ، یک رشته روشنایی و یک نگهدارنده از جنس آلومینیوم آلیاژی(نول مسنجر) تشکیل شده است.

ابعاد کابل خودنگهدار پنج رشته آلیاژی:

  • ۳۵+۱۶+۵۰×۳ (سطح مقطع هادی فاز: ۳۵ میلی‌متر) / حداکثر مقاومت هادی فاز: ۰.۸۶۸ اهم بر کیلومتر / حداکثر مقاومت هادی نول و مسنجر: ۰.۹۵۰ اهم بر کیلومتر / حداکثر مقاومت هادی روشنایی: ۱.۹۱۰ اهم بر کیلومتر
  • ۵۰+۱۶+۵۰×۳ (سطح مقطع هادی فاز: ۵۰ میلی‌متر) / حداکثر مقاومت هادی فاز: ۰.۶۴۱ اهم بر کیلومتر / حداکثر مقاومت هادی نول و مسنجر: ۰.۶۳۰ اهم بر کیلومتر / حداکثر مقاومت هادی روشنایی: ۱.۹۱۰ اهم بر کیلومتر
  • ۵۰+۲۵+۵۰×۳ (سطح مقطع هادی فاز: ۵۰ میلی‌متر) / حداکثر مقاومت هادی فاز: ۰.۶۴۱ اهم بر کیلومتر / حداکثر مقاومت هادی نول و مسنجر: ۰.۶۳۰ اهم بر کیلومتر / حداکثر مقاومت هادی روشنایی: ۱.۲۰۰ اهم بر کیلومتر
  • ۷۰+۱۶+۷۰×۳ (سطح مقطع هادی فاز: ۷۰ میلی‌متر) / حداکثر مقاومت هادی فاز: ۰.۴۴۳ اهم بر کیلومتر / حداکثر مقاومت هادی نول و مسنجر: ۰.۵۰۰ اهم بر کیلومتر / حداکثر مقاومت هادی روشنایی: ۱.۹۱۰ اهم بر کیلومتر
  • ۷۰+۲۵+۷۰×۳ (سطح مقطع هادی فاز: ۷۰ میلی‌متر) / حداکثر مقاومت هادی فاز: ۰.۴۴۳ اهم بر کیلومتر / حداکثر مقاومت هادی نول و مسنجر: ۰.۵۰۰ اهم بر کیلومتر / حداکثر مقاومت هادی روشنایی: ۱.۲۰۰ اهم بر کیلومتر
  • ۹۵+۲۵+۷۰×۳ (سطح مقطع هادی فاز: ۹۵ میلی‌متر) / حداکثر مقاومت هادی فاز: ۰.۳۲۰ اهم بر کیلومتر / حداکثر مقاومت هادی نول و مسنجر: ۰.۵۰۰ اهم بر کیلومتر / حداکثر مقاومت هادی روشنایی‌: ۱.۲۰۰ اهم بر کیلومتر

سایر مشخصات کابل خودنگهدار پنج رشته آلومینیوم آلیاژی:

جنس روکش این کابل‌هل پلی اتیلن (XPLE)می‌‎باشد.

محدوده دمایی این کابل پنج رشته از ۴۰- تا ۹۰ درجه سانتیگراد می‌باشد.

جنس هادی: مفتول آلومینیوم مطابق استاندارد ملی

نوع هادی: مفتولی

جنس مسنجر: مفتول آلومینوم آلیاژی مطابق استاندارد ملی

 

کابل خودنگهدار شش رشته چیست؟

یکی از انواع کابل‌های خود نگهدار، کابل خود نگهدار شش رشته است. هادی این کابل از جنس آلومینیوم می‌باشد. از این کابل برای توزیع برق در خطوط فشار ضعیف استفاده می‌شود. مبنای ساخت این ‌کابل‌ها استاندارها و الزامات ارائه شده توسط سازمان توزیع برق می‌‎باشد. ساختار کابل خودنگهدار شش سیمه به این شکل است :

  1. سه رشته برای فازها : رشته ‌های فازی از طریق خار یا برآمدگی طولی بر روی عایق شناسایی می شوند. فازها یک، دو و سه خار دارند.
  2. یک رشته برای فاز معابر (روشنایی) : این رشته فاقد خار است.
  3. یک رشته برای نول : سطح عایق این رشته پر از خار بوده که اصطلاح هزار خار برای آن به کار می رود.
  4. یک رشته نگهدارنده (مسنجر) : صاف و بدون خار است که غالبا مشخصات کابل بر روی این رشته درج می گردد.

همه چیز درباره ابعاد، ساختار و کاربرد کابل خودنگهدار شش رشته

سایز کابل‌های شش سیمه مطابق با استانداردهای شبکه‌ی توزیع برق:

  • ١٦+١٦+٢٥+٢٥*٣ (سطح مقطع هادی فاز و نول: ۲۵ میلی‌متر مربع) / (سطح مقطع روشنایی:۱۶ میلی متر مربع)/ (سطح مقطع مسنجر ( نگه دارنده): ۱۶ میلی‌متر مربع)
  • ٢٥+١٦+٢٥+٣٥*٣ (سطح مقطع هادی فاز: ۳۵ میلی‌متر مربع) / (سطح مقطع هادی نول: ۲۵ میلی‌متر مربع) / (سطح مقطع روشنایی:۱۶ میلی متر مربع)/ (سطح مقطع مسنجر ( نگه دارنده): ۲۵ میلی‌متر مربع)
  • ٢٥+٢٥+٣٥+٣٥*٣ (سطح مقطع هادی فاز و نول: ۳۵ میلی‌متر مربع) / (سطح مقطع روشنایی:۲۵ میلی متر مربع)/ (سطح مقطع مسنجر ( نگه دارنده): ۲۵ میلی‌متر مربع )
  • ٢٥+١٦+٣٥+٥٠*٣ (سطح مقطع هادی فاز: ۵۰ میلی‌متر مربع) / (سطح مقطع هادی نول: ۳۵ میلی‌متر مربع) / (سطح مقطع روشنایی: ۱۶میلی متر مربع)/ (سطح مقطع مسنجر ( نگه دارنده): ۲۵ میلی‌متر مربع )
  • ٢٥+٢٥+٥٠+٥٠*٣ (سطح مقطع هادی فاز و نول: ۵۰ میلی‌متر مربع) / (سطح مقطع روشنایی: ۲۵ میلی متر مربع)/ (سطح مقطع مسنجر ( نگه دارنده): ۲۵ میلی‌متر مربع )
  • ٢٥+١٦+٥٠+٧٠*٣ (سطح مقطع هادی فاز: ۷۰ میلی‌متر مربع) / (سطح مقطع هادی نول: ۵۰ میلی‌متر مربع) /(سطح مقطع روشنایی: ۱۶ میلی متر مربع)/  (سطح مقطع مسنجر ( نگه دارنده): ۲۵ میلی‌متر مربع )
  • ٢٥+٢٥+٧٠+٧٠*٣ (سطح مقطع هادی فاز و نول: ۷۰ میلی‌متر مربع) / (سطح مقطع روشنایی: ۲۵ میلی متر مربع)/ (سطح مقطع مسنجر ( نگه دارنده): ۲۵ میلی‌متر مربع )
  • ٢٥+٢٥+٧٠+٩٥*٣ (سطح مقطع هادی فاز: ۹۵ میلی‌متر مربع) / (سطح مقطع هادی نول: ۷۰ میلی‌متر مربع) / (سطح مقطع روشنایی: ۲۵ میلی متر مربع)/  (سطح مقطع مسنجر ( نگه دارنده): ۲۵ میلی‌متر مربع )
  • ٢٥+٢٥+٩٥+٩٥*٣ (سطح مقطع هادی فاز و نول: ۹۵ میلی‌متر مربع) / (سطح مقطع روشنایی: ۲۵ میلی متر مربع)/ (سطح مقطع مسنجر ( نگه دارنده): ۲۵ میلی‌متر مربع )
  • ٢٥+٢٥+٧٠+١٢٠*٣ (سطح مقطع هادی فاز: ۱۲۰ میلی‌متر مربع) /(سطح مقطع هادی نول: ۷۰ میلی‌متر مربع) / (سطح مقطع روشنایی: ۲۵ میلی متر مربع)/ (سطح مقطع مسنجر ( نگه دارنده): ۲۵ میلی‌متر مربع )
  • ٢٥+٢٥+١٢٠+١٢٠*٣ (سطح مقطع هادی فاز و نول: ۱۲۰ میلی‌متر مربع) /(سطح مقطع روشنایی: ۲۵ میلی متر مربع)/ (سطح مقطع مسنجر ( نگه دارنده): ۲۵ میلی‌متر مربع )

سایر مشخصات کابل خودنگهدار شش رشته:

جنس روکش این کابل‌هل پلی اتیلن (XPLE)می‌‎باشد.

محدوده دمایی کابل شش رشته از ۴۰- تا ۹۰ درجه سانتیگراد می‌باشد.

جنس هادی: مفتول آلومینیوم

جنس مسنجر: فولاد مطابق استاندارد ملی 

نوع هادی: مفتولی

جنس اجزای تشکیل دهنده کابل خودنگهدار چیست؟

  • رسانای مربوط به رشته های فاز و نول از جنس آلومینیوم است.
  • سیم نگهدارنده در کابل خودنگهدار ۶ رشته از فولاد گالوانیزه ساخته می شود.
  • عایق به کار رفته در این محصول غالبا پلی اتیلن کراسلینک شده (XLPE) است.

قیمت انواع کابل خودنگهدار به چه عواملی بستگی دارد؟

در اینجا قصد داریم به بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت انواع سیم و کابل بویژه کابل خود نگهدار بپردازیم. دنیای خلق و تولید کابل‌ها دنیای پیچیده‎ای است که بطور مستقیم و غیر مستقیم به عوامل بسیاری بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

نوع کابل

یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر قیمت کابل‌ها نوع کابل انتخابی و طراحی آن می‌باشد. طراحی دقیقا همان چیزی است که به کابل ویژگی‎های منحصر به فردی می‌دهد و می‎تواند بر قیمت گذاری و تولید آن تأثیر بگذارد. بسته به ویژگی‌هایی که در پروژه به آن نیاز دارید، قیمت کابل‌ها تغییر می‌کند. استحکام یا انعطاف پذیر بودن، نوع عایق، متریال و… می‎تواند بر قیمت و نرخ تولید تأثیر بگذارد.

متریال مصرفی

به هیچ عنوان نمی‌‌توان تاثیر متریال مورد استفاده در تولید کابل‌ها را بر قیمت نهایی آن نادیده گرفت. بخش اعظمی از کابل خود نگهدار را هسته‌ی آلومینیومی تشکیل می‌‎دهد. قیمت آلومینیوم همواره در حال نوسان است، پس بدیهی است که قیمت کابل وابستگی مستقیمی به این نوسان‌ها داشته باشد. بهتر است قبل ار خرید کابل خود نگهدار نوسانات بازار آلومینیوم را نیز در نظر داشته باشید.

زمان لازم برای تولید

به طور کلی، تولید یک کابل به یک بازه زمانی نیاز دارد. اغلب اوقات شرایط خاصی وجود دارد که نیاز به فرآیند تولید سریع دارد. میزان زمان لازم برای تولید کابل‌‌های خودنگهدار نیز بر قیمت نهایی آن‌ها تاثیر گذار است.

هزینه های ارسال و حمل و نقل

یکی از موارد تاثیر گذار دیگر هزینه های ارسال و حمل و نقل است. این هزینه کاملا متغیر است و بخشی از قیمت نهایی را تشکیل می‌دهد. عواملی مانند مسافت، اندازه، وزن و حداقل هزینه ها می توانند بر هزینه تحویل تأثیر بگذارند.

هر اطلاعاتی که دوست دارید درباره سیم افشان بدانید اینجاست پس کلیک کنید⬅️ سیم افشان

خرید کابل خودنگهدار فشار ضعیف؛ کابل مسین

در این مقاله از وبلاگ کابل مسین، به بررسی کامل و جامع کابل‌ های خود نگهدار، کابل خودنگهدار فشار ضعیف و انواع آن پرداختیم و سعی کردیم پاسخی صحیح برای سوال کابل خودنگهدار چیست بیابیم. اگر سوالی در این زمینه دارید میتوانید با کارشناسان کابل مسین در تماس باشید. شما می‎توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی پیش از خرید از طریق شماره تلفن‌های ۰۲۱۲۲۲۲۸۱۸۶ (دفتر مرکزی)، ۰۲۶۳۶۳۰۴۲۶۶ (فروش درب کارخانه) و ۰۲۱۳۳۹۷۴۴۰۹ (شعبه مرکزی فروش)، با کارشناسان و متخصصان کابل مسین در تماس باشید. 

کابل خودنگهدار آلومینیومی چیست؟

کابل خودنگهدار آلومینیومی چیست؟ چه مزایا و کاربردی دارد؟ کابل خودنگهدار و یا به انگلیسی Aerial Bundled Cable یک مفهوم نو و جدید برای توزیع برق بصورت بالا سری می‎باشد. در مقایسه با سایر روش‎های توزیع برق بالا سری، استفاده از کابل آلومینیوم خودنگهدار دارای مزایایی نظیر کاهش هزینه نصب، کاهش هزینه نگهداری، ایمنی بالا، تلفات توان کمتر و… می‎باشد. کابل خودنگهدار آلومینیومی روشی نو، ایمن و کم هزینه برای توزیع برق بصورت Over Head می‎باشد که در مقایسه با سایر روش‎های توزیع برق مزایای بسیاری دارد. این سیستم برای توزیع برق در مکان‎هایی نظیر مناطق روستایی، شهری، تپه‎ها، مناطق جنگلی، ساحلی و مکان‎های صعب العبور ایده آل است. کابل آلومینیوم خودنگهدار از ترکیب چند کابل تک هسته‎ای ایجاد می‎شود که با توجه به سطح مقطع فاز، به انواع زیر تقسیم می‎شوند:

  • کابل خودنگهدار ۱۶
  • کابل خودنگهدار ۲۵
  • کابل خودنگهدار ۳۵
  • کابل خودنگهدار ۵۰
  • کابل خودنگهدار ۷۰
  • کابل خودنگهدار ۹۵
  • کابل خودنگهدار ۱۲۰

برخی از ویژگی‎های کابل خودنگهدار آلومینیومی عبارت است از:

  • دارای عایق از جنس XLPE
  • دارای محدوده دمایی از ۴۰- تا ۸۰+ درجه سانتی گراد
  • دارای هادی از جنس آلومینیوم

انواع کابل آلومینیوم خودنگهدار 

انواع کابل آلومینیوم خودنگهدار عبارت است از:

کابل آلومینیوم خودنگهدار ولتاژ پایین

  • تحمل فشار ۱ کیلو وات و یا کمتر
  • دارای عایق از جنس XLPE
  • مناسب برای توزیع نیرو در محیط‎های مسکونی
  • هزینه نگهداری پایین
  • نصب و راه اندازی آسان
  • دارای هادی از جنس آلومینیوم و یا آلیاژ آلومینیوم

کابل آلومینیوم خودنگهدار ولتاژ متوسط

  • مناسب برای توزیع نیرو در محیط‎های شهری، جنگلی و ساحلی
  • مناسب برای انتقال نیروی سربار
  • کارآمد، قابل اعتماد و مقرون به صرفه
  • دارای هادی از جنس آلومینیوم
  • دارای عایق از جنس XPLE

کاربرد کابل خودنگهدار آلومینیومی

کابل خودنگهدار آلومینیومی کاربردهای بسیاری دارد. برخی از این کاربردها عبارت است از:

  • قابل استفاده در مناطق روستایی، جنگل‎ها، خیابان‎های باریک با فضای محدود
  • قابل استفاده در مناطقی که ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • قابل استفاده در مکان‎هایی که پایداری ولتاژ اهمیت دارد.
  • قابل استفاده در مکان‎های صعب العبور
  • قابل استفاده به‌عنوان کابل موقت (بدلیل هزینه نصب و نگهداری پایین)
  • دارای مصارف صنعتی، کاربری مسکونی، استفاده تجاری و…

 

مزایای استفاده از کابل آلومینیوم خودنگهدار

در اینجا قصد داریم به بررسی مزایای استفاده از کابل آلومینیوم خودنگهدار بپردازیم. برخی از این مزایا عبارت است از:

  • آلومینیوم نسبت به مس ارزان‎تر است. بنابراین در پروژه‌هایی با بودجه کمتر بهتر است از کابل آلومینیوم خودنگهدار استفاده شود.
  • نصب و راه اندازی کابل آلومینیوم خودنگهدار ساده‎تر است و نیازی به میلگرد و عایق ندارد.
  • اتصال کوتاه ناشی از نیروهای خارجی (مثلا بادهای تند، شاخه‎های افتاده و…) هنگام استفاده از کابل آلومینیوم خودنگهدار بسیار کمتر است. مگر اینکه عایق کابل خراشیده شود. همین امر سبب می‎شود تا خطرات ناشی از برق گرفتگی تا حد زیادی کاهش یابد.
  • بدون نیاز به قطع درختان برای کابل کشی در مکان‎هایی نظیر جنگل
  • نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر
  • هزینه نگهداری کم
  • دارای زیبایی محیطی بیشتر
  • ایمن، مطمئن و قابل اعتماد
  • تشخیص آسان عیوب؛ از آن‎جایی که کابل خودنگهدار آلومینیومی قابل مشاهده است، تشخیص هر گونه عیب در سیستم آن‎ها بسیار آسان است.

تفاوت خودنگهدار آلومینیومی و مسی

در اینجا قصد داریم به بررسی تفاوت میان کابل خودنگهدار آلومینیومی و کابل مسی بپردازیم.

مقاومت: مقاومت کابل هسته آلومینیومی حدود ۱.۶۸ برابر بیشتر از کابل هسته مسی است.

شکل پذیری: شکل پذیری آلیاژ مس ۲۰-۴۰ درصد است در حالی که شکل پذیری آلیاژ آلومینیوم تنها ۱۸ درصد است.

استحکام: استحکام مس ۷ تا ۲۸ درصد بیشتر از آلومینیوم است.

فرسودگی: آلومینیوم پس از خم شدن مکرر به راحتی می‎شکند در حالی که مس اینگونه نیست. انعطاف پذیری، مس نیز حدود ۱.۷ تا ۱.۸ برابر بیشتر از آلومینیوم است.

مقاومت در برابر خوردگی: مس در برابر اکسیداسیون و خوردگی مقاوم است.

ظرفیت حمل جریان: ظرفیت حمل جریان در مس حدود ۳۰ درصد بیشتر از ظرفیت مجاز حمل جریان آلومینیوم (با همان سطح مقطع) است.

افت ولتاژ: افت ولتاژ کابل هسته مسی کمتر است.

مصرف انرژی: به دلیل مقاومت الکتریکی کم مس، واضح است که کابل‌های مسی نسبت به کابل‌های آلومینیومی تلفات توان کمی دارند. این امر منجر به بهبود نرخ بهره برداری از تولید برق و حفاظت از محیط زیست می شود.

قیمت: قیمت کابل‎های آلومینیومی نسبت به کابل‎های مسی کمتر است. به همین دلیل در پروژه‌هایی با بودجه کم و یا بصورت موقت از کابل‎های آلومینیومی استفاده می‎شود.

وزن: وزن کابل هسته آلومینیومی ۴۰ درصد کابل هسته مسی است و هزینه ساخت و حمل و نقل آن پایین است.

اکسیداسیون: آلومینیوم به سرعت با اکسیژن موجود در هوا واکنش می‎‌هد و یک لایه اکسید تشکیل می‎دهد که این خود می‎تواند از اکسیداسیون بیشتر جلوگیری کند.

قیمت کابل خودنگهدار هوایی

قیمت کابل خودنگهدار هوایی تحت تاثیر عوامل متفاوتی می‎باشد. برخی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت کابل خودنگهدار هوایی عبارت است از:

مواد اولیه: مواد اولیه را می‎توان تاثیرگذارترین عامل بر قیمت کابل خودنگهدار هوایی نظیر قیمت کابل خودنگهدار ۲۵، قیمت کابل خودنگهدار ۱۶ و… دانست. آلومینیوم و مس اصلی‎ترین مواد مورد نیاز برای تولید انواع سیم و کابل هستند. به همین دلیل نوسان قیمت آن‎ها مستقیما بر قیمت کابل خودنگهدار اثر گذار است. بدیهی است که قیمت کابل خودنگهدار آلومینیومی تحت تاثیر قیمت آلومینیوم می‎باشد. 

هزینههای جانبی: هزینه‎‎های جانبی نظیر نیروی انسانی، هزینه‎های سربار و… بطور غیر مستقیم بر قیمت کابل خودنگهدار هوایی تاثیر می‎گذارد.

خرید جزئی یا عمده: از عوامل مهم دیگر می‎توان به میزان خرید سیم و کابل اشاره کرد. برای مثال قیمت کابل خودنگهدار ۲۵ بصورت عمده با قیمت خرید جزئی متفاوت است. به همین دلیل ما به شما پیشنهاد میکنم کابل خودنگهدار آلومینیومی را بصورت عمده خریداری کنید. زیرا بسیار مقرون بصرفه‎تر است.

سوالات متداول انواع کابل خودنگهدار و قیمت انواع آن

استفاده از کابل خودنگهدار دارای مزایایی مانند افزایش ایمنی، هزینه های نگهداری کم، پوشش گسترده، ایمن در برابر اتصال کوتاه، قیمت مقرون به صرفه، تشخیص آسان عیوب و نصب آسان می باشد.

این گونه کابل ها از اجزایی مانند: جداکننده میله ای، شیلد، شیلد بیرونی، هادی کابل، هادی صفحه،عایق، عایق صفحه